Trampolin fitness er blevet en populær træningsform de seneste par år – og med god grund, for det er en sjov og anderledes måde at få trænet og forbrændt de daglige kalorier. Træningen foregår på en fitness trampolin, hvor man kombinere både dans, aerobic og power. Det er derfor heller ikke utænkeligt, at du er stødt på konceptet Jumping® Fitness. I denne artikel har vi fået os en snak med søstrene Emma og Annesofie – også kendt som jumping®️ søstrene. De vil fortælle meget mere om konceptet, samt give jer nogle gode tips til træningen.


Hvem er i?

Annesofie Lindskov (tv.) og Emma Lindskov (th.)

Vi er Emma og Annesofie Lindskov, Jumping® Fitness instruktører i Danmark. Indenfor trampolin fitness branchen er vi kendt som jumping_lindskov eller jumping®️ søstrene.
Vi er begge uddannede Jumping®️ Fitness instruktører, det blev vi i hhv. 2016 (Annesofie) og 2017 (Emma).

I august 2018 blev vi en del af det danske Jumping®️ Fitness team, som senere har udviklet sig til det dansk/svenske Jumping®️ Fitness team. Teamet består af 17 frivillige fra både Danmark og Sverige.

I dette team hjælper vi den danske distributør, Louise Jeppesen, med at arrangere og afholde instruktør uddannelser og events samt brande konceptet (brand ambassadører).

Hvad er Jumping® Fitness?

Jumping® er et dynamisk fitness-træningsform, der udføres på specielt udviklede Jumping® PROFI trampoliner. Grundlaget for Jumping® er en kombination af hurtige og langsomme aerobic inspireret trin, dynamiske sprints og power-elementer i kombination med balanceringselementer til perfekt cardio-træning.

Jumping® hold gennemføres af uddannede instruktører, der er certificerede Jumping® fitness instruktører.

Historien om Jumping® Fitness startede, da stifterne, Jana og Tomas, gik på hhv. gymnasiet og universitetet i Tjekkiet og arbejdede deltid i et fitness center. Hver dag var den samme – skole, arbejde, skole også arbejde, men en dag kom en af deres venner med en lille rund trampolin med fjedre og spurgte, hvordan vedkommende kunne bruge denne trampolin til at tabe vægt.



I gennem længere tid afprøvede de forskellige måder at bruge trampolinen på, herunder fandt de ud af, at f.eks. fjedrene skulle fjernes på trampolinerne, da lyden fra dem blev trættende over tid. Derudover fandt de ud af, ved at bruge gymnastikribber, at et styr til at lægge armene på gjorde, at man kunne øge intensiteten i trinene og træningen.

Den første Jumping® Trampolin blev født i 2001, og er senere blevet udviklet til den flotte sekskantede sorte trampolin med grøn logo, som vi har i dag. Jumping® Fitness konceptet udvikles stadigvæk. På nuværende tidspunkt har Jumping® Fitness konceptet flere forskellige trampoliner til både kommercielt brug, hjemmebrug og til børn, også producerer de træningstøj til både mænd og kvinder.





Jumping® Fitness Danmark | Sverige er et franchise af Jumping® Fitness Official. Louise Jeppesen er direktør og distributør af Jumping® Fitness i Danmark og Sverige. Det betyder, at det er hende, der sørger for konceptet i Danmark og Sverige, herunder bl.a. at promovere konceptet, så der kan blive uddannet instruktører i Danmark og Sverige, og ikke mindst foregår alt salg (i disse regioner) af Jumping® Fitness Trampoliner og tøj gennem Jumping® Fitness Danmark | Sverige.

I takt med at Jumping® Fitness Danmark | Sverige er blevet større, har Louise haft brug for flere og flere hænder til at hjælpe hende. Derfor har hun et team på ca. 17 frivillige fra både Danmark og Sverige. Dette team hjælper Louise med alt fra at planlægge og afvikle uddannelser, lave administrative opgaver (f.eks. kontraktopfølgninger, telefon og mail besvarelser), filme reklamevideoer, undervise live på Instagram, og ikke mindst sælge tøj og trampoliner.



Hvad er fordelene ved Jumping® Fitness?

  • Jumping® Fitness hjælper deltagerne med at få en bedre kondition og øget iltoptagelse i blodet. Flere deltagere har meldt tilbage, at de er begyndt at yde bedre i andre træningsformer f.eks. i løb og cykling, efter at have været startet til Jumping® Fitness.
  • Sportsskader fra f.eks. løb, fodbold eller håndbold kan skånsomt trænes op på trampolinen, da det bløde underlag gør det muligt at jumpe, selvom man har en skade.
  • Deltagere med gigtsygdomme eller led-skader kan ofte gå til Jumping® Fitness, da træningen udføres skånsomt og kan tilpasses til den individuelles behov.
  • Mange deltagere oplever et vægttab, når de begynder at jumpe, både fordi forbrændingen af kalorier er høj og de kan dyrke motion flere gange om ugen uden at deres krop er øm efter træningen.

Hvorfor Jumping® Fitness så populært?

Jumping® Fitness er en rigtig sjov og skånsom måde at lave kardiotræning på, hvor man samtidig med får styrket kroppen, trænet koordinationen og ikke mindst balancen i kroppen. På et normalt Jumping® Basic hold forbrænder f.eks. kvinder i alderen 25-55 år ca. 400-600 kalorier. Dette skyldes, at på et Jumping® Basic hold skifter intensiteten i både trinene og sangene konstant, dermed kører tempoet op og ned. Med andre ord, Jumping® Fitness er en form for aerobic inspireret intervaltræning på en trampolin. Udover, at træningen er effektiv, er det også en sjov og anderledes træningsform, der ofte bringer barnet frem i deltagerne.



Hvordan fik I øjnene op for Jumping® fitness?

Tilbage i 2015 så Annesofie en video af en Jumping® Fitness instruktør på YouTube, denne video gik viralt på flere medier. I efteråret 2015 opdagede Annesofie, at der var Jumping® Fitness i Puls Fitness (det første fitnesscenter på Sjælland, der udbød Jumping®). Efter Annesofie havde gået til Jumping® Fitness i et halvt år tid og var blevet uddannet instruktør, lokkede hun Emma med til et Jumping® Fitness Party (3 timers Jumping® Fitness Event). Derefter begyndte Emma til Jumping® Fitness, og senere blev hun uddannet Jumping® Fitness instruktør.

Hvordan foregår en Jumping® fitness time?

Indenfor Jumping® Fitness konceptet har vi flere forskellige holdtyper: Basic, Fusion, Drum og
kids. En almindelig Jumping® Basic time består af ca. 15 minutters opvarmning inkl.
Dynamisk udstrækning, ca. 15 minutters Jumping® uden styr, ca. 15 minutters Jumping® med
styr, ca. 5 minutters styrketræning, ca. 5 minutters cool down og tilslut ca. 5 minutters
udstrækning. I mellem sangene holdes der korte pauser, hvor der drikkes vand.

Hvem kan deltage i Jumping® fitness?

Jumping® Fitness er for alle. Folk der jumper, er alt fra 5 år til ca. 80 år. Det er både mænd og kvinder. Mange har spurgt os, om man kan jumpe, hvis man har f.eks. gigt, knæproblemer eller andre skader, og vores svar er prøv det af og mærk efter ellers spørg din læge. For eksempel, i august 2020 uddannede vi den første døvblinde Jumping® Fitness Instruktør i hele verden. Generelt er vores erfaring, at folk sagtens kan jumpe, selvom de har nogle skavanker. Dog anbefaler vi, at gravide eller folk med hjerteproblemer ikke jumper, da det kan være skadeligt for dem eller barnet.

Find dit lokale Jumping® Fitness træningssted her:

https://www.jumping-fitness.dk/

Træn Jumping® Fitness derhjemme

Følg Jumping® Fitness Danmark på Instagram og YouTube for mere inspiration.

Hvad er jeres bedste råd til folk, der overvejer at begynde til Jumping®?

Prøv det!

Der findes ikke en Jumping® Fitness type. Jumping® Fitness er for alle uanset alder, køn og fysisk form. Så ligegyldigt om du har gået til Zumba, Cross Fit, Fodbold, Håndbold, Gymnastik eller noget helt andet, så kom ud og prøv Jumping® Fitness.

Jumping® Fitness træningen er tilrettelagt sådan, at alle kan deltage og få udbytte af træningen på deres eget individuelle træningsniveau. Vi oplever kun, at ganske få ikke kan/bør jumpe, og her vil der altid være vejledning at finde fra den lokale Jumping® Fitness instruktør eller hos os fra Jumping® Fitness Danmark. Så igen, prøv det – det kan varmt anbefales.


Har du nogle spørgsmål til Jumping® Fitness eller er du på udkig efter noget inspiration til din trampolin træning derhjemme, så kan du bruge nedenstående til at tage kontakt eller finder inspo online.

Kontaktmuligheder Spørgsmål eller inspirationskilde
Emaillindskov@jumping-fitness.dk
kontakt@jumping-fitness.dk
Hjemmesiderwww.jumping-fitness.com
www.jumping-fitness.dk
InstagramJumpingfitness_dk
Jumping_lindskov
YoutubeJumping Fitness Danmark

Tidligere artikelUgens Inspiration – Max (Uge 15)
Næste artikelWall balls til crossfit – find den rette til dig!

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her