Frygter du løbepauser og opslidende genoptræning? Fortvivl ej, vi hjælper dig på vej med et knæbind!

Danmark løber som aldrig før. Og selv om løb er en fantastisk måde at få trænet kroppen og for de flestes vedkommende også at få klaret hovedet på, så er det ikke unormalt, at knæene en gang imellem knirker lidt.

Smerter eller måske endda deciderede skader i knæet kan opstå i forbindelse med overanstrengelse, forkerte sko eller uhensigtsmæssig træning, der måske har for mange gentagelser eller er for belastende i forhold til ens reelle kondition og styrke. 

Aflastning eller genoptræning af knæskader vil ofte bestå af hensigtsmæssige styrkeøvelser, massage eller afspænding, og ofte vil det være en god ide at supplere med et knæbind.

Er du blevet indehaver af et værkende knæ og gruer ved tanken om at holde træningspause eller måske være tvunget til at stoppe helt med din løbetræning, burde du måske overveje, om knæbind kunne være løsningen for dig.

 Der er dog forskel på knæbind, og det er ikke ligegyldigt, hvilket knæbind du vælger. Alt afhængigt at den type knæskade, du har vundet, er der et knæbind, der passer til lige præcis din situation. Vi vil derfor i dette indlæg have fokus på typer af knæproblemer samt hvilke typer af knæbind, der findes, og hvilke knæbind der er gode til de forskellige typer af knæsmerter.

VI HAR SET PÅ Kendetegn  SET HOS
Aserve elastisk knæbind God kompression Apuls.dk LÆS MERE
Aserve knæbind – lukket God refleksionsvarme Apuls.dk LÆS MERE
Aserve professionel knæstrop (inkl. gelpude) God til springerknæ Apuls.dk LÆS MERE
Aserve knæstøttebandage Stærk støtte Apuls.dk LÆS MERE
Aserve knæbandage (inkl. skinne) God til menisk eller korsbånd Apuls.dk LÆS MERE

Knæbind – kort fortalt

Knæbind kan være løsningen for dig, hvis du er løbet ind i en skade. Men inden du styrter hovedkuls ud i natten for at købe det første det bedste knæbind og holde så meget af det, at du sover med det om natten, så skal du lige læse med her, da knæbind, udover selvfølgelig at kunne yde støtte ved fx skader, også har sine begrænsninger.

Knæbindets 1-2-3

Som allerede nævnt, anvendes knæbind ved skader, men derudover bruges de typisk for at give:

  • Varme
  • Stabilitet
  • Ekstra støtte
  • Beskyttelse mod ydre påvirkning ved kontaktsport
  • Beskyttelse ved eksisterende skader under genoptræning

Knæbind anbefales typisk i forbindelse med mindre alvorlige, diffuse og midlertidigt tilbagevendende smerter eller besvær omkring knæene, og skal som udgangspunkt ikke ses som en varig løsning. Det er vigtigt at huske på, at knæbind ikke er løsningen i sig selv, men at de som oftest kun vil skulle anvendes i en afgrænset periode for at lindre eller afhjælpe eventuelle knæproblemer.

Begrænsninger ved knæbind

Ud over, at diverse knæproblemer skal løses gennem fokuserede genoptræningsøvelser, hvile eller i værste fald operation, er en af grundene til, man typisk ikke anbefaler knæbind som en fast del af løbe- eller træningsrutinen, at knæbind også kan være forbundet med visse ulemper.

Knæbind kan hæmme bevægelsesfriheden. Hvis bevægelsesfriheden er hæmmet, kan det i visse tilfælde betyde, at man kommer til at overbelaste andre muskler, som vil tage over for den del, der ikke får lov til at yde optimalt. Desuden kan man opleve en ringere grad af muskelaktivering, hvilket typisk vil betyde, at der sker en forringelse af træningens effekt. Hvis træningseffekten forringes, vil det have negative konsekvenser for muskelvækst og fedtforbrænding. Da en del af skadesforebyggelse og genoptræning hviler på muskelstyrken omkring leddene, kan brug af knæbind endegyldigt føre til dårligere stabilitet og højere risiko for skader.

Derfor er knæbind ikke altid løsningen, og vi vil selvfølgelig understrege, at knæbind heller ikke skal stå alene, og at det altid er tilrådeligt at opsøge læge eller fysioterapeut, så man får den korrekte vejledning og behandling.

Døjer man med knæsmerter kan et andet supplement i behandlingen eller genoptræningen være en foam roller til afspænding af de sener og muskler, der “driller”. Og man kan ligeledes overveje om træning af balance med en balancepude ikke også kunne være en hjælp tilbage til den perfekte løbeform.

Typer af knæskader

For at kunne nå frem til, hvilket knæbind, der evt. ville kunne passe bedst til din situation, er det først og fremmest vigtigt at få klarhed over, hvilken type skade dit knæ har raget til sig.

Vi vil her gennemgå nogle af de mest gængse typer af skader og overbelastninger, og desuden forsøge at give et hurtigt og forhåbentligt overskueligt overblik over knæets opbygning.

Du vil typisk kunne have brug for et knæbind ved følgende lidelser:

  • Springerknæ
  • Løberknæ
  • Meniskskade
  • Korsbåndsskade

Knæet – kort fortalt

Knæleddet er bygget op af en lårbensknogle, en skinnebensknogle og knæskallen. Fladerne mellem knogler er dækket af brusk, hvis formål det er at beskytte knoglerne fra slid. Omkring knæleddet er der en såkaldt ledkapsel forstærket af sideledbåndene – et indvendigt og et udvendigt.

Inde i knæet mellem lårbensknoglen og skinnebensknoglen sidder to bruskskiver i hver side. Disse to skiver kaldes menisker. Vi siger at der er en udvendig og en indvendig menisk. Meniskerne fungerer som støddæmpere for knoglerne og giver stabilitet i knæet. Midt i leddene sidder korsbåndene. Forreste korsbånd sikrer, at skinnebenet ikke glider for langt frem i forhold til lårbenet. Bagerste korsbånd sikrer omvendt, at skinnebenet ikke glider for langt bagud. Desuden stabiliserer korsbåndene knæleddet ved rotationer.

  • Springerknæ

Er du den glade indehaver af et springerknæ, vil du formentlig mærke en smerte på undersiden af knæskallen.

Et springerknæ vil typisk opstå som følge af gentagen overbelastning eller fejlbelastning af knæet – fx ved løb eller hop, hvor man netop udsætter knæet for mange stød. Årsagen til generne skal dermed findes ved en vedvarende irritation af knæskalssenen, som er den sene, der forbinder den nederste spids af knæskallen med den øverste del af skinnebensknoglen

Skaden vil som oftest opstå tæt på knæskallen, og det vil derfor typisk føles som om, smerten sidder på nederste kant af knæskallen.

Et springerknæ vil som regel føles som ømhed eller stikkende/skærende smerter. Smerterne vil typisk begynde med let ømhed i starten af træningen, og især efter endt træning. Smerterne vil ofte forsvinde, når knæet bliver varmt, men det betyder ikke, at det ikke er en god ide at holde pause, hvis man oplever, at smerten går i sig selv igen. Hvis man ikke holder pause, når man mærker smerter i knæet, vil smerterne tage til. Du vil så småt opleve, at smerterne ikke kun viser sig i forbindelse med træning, og endelig kan man risikere, at skaden sætter sig permanent.

Ved valg af knæbind til et springerknæ, er det en god ide at kigge efter et knæbind, der giver støtte og tryk midt på knæskalssenen.

  • Løberknæ

Hvis du har et reddet dig et løberknæ, vil du typisk opleve smerter på ydersiden af knæet. Et løberknæ er en betændelsestilstand forårsaget af, at senen, der løber på ydersiden af knæet gnider mod lårbensknoglen. Og det er altså den irritation under – især løb – der skaber betændelsestilstanden.

Løberknæ er en typisk overbelastningsskade hos løbere og cykelryttere, der ofte har lange træningsintervaller. 

Der kan være forskellige årsager til, at man får et løberknæ i hus. Typisk kan et løberknæ skyldes slidte, udtrådte eller simpelthen forkerte træningssko uden tanke for evt. supination eller pronation hos løberen. Man kan have en svag muskulatur omkring hoften eller måske en kort/stram sene på ydersiden af låret. Endelig kan skaden skyldes for mange gentagne bevægelser under træning, eller også har man måske øget intensiteten af sin træning for hurtigt

Også ved et løberknæ gør det sig gældende, at man bør holde pause eller stoppe helt, hvis smerten opstår. I en genoptræning vil det være vigtigt at lave øvelser, der fokuserer på balance og udspænding.

Ved valg af knæbind kan det være en god ide at kigge efter et knæbind, der giver god kompression og også gerne varme.

  • Skader på menisk

Når vi taler skader i knæet, er skader på en menisk den, man oftest oplever. Så hvis du føler, at skaden sidder inde i knæet, og du måske kan nikke genkendende til nogle af nedenstående symptomer, kan der være tale om skade på menisk.

  • Hvis du føler en fastlåsning af knæet – efter at have bøjet benet, siddet i skrædderstilling eller på hug
  • Hvis du oplever, det gør ondt ved rotation eller ved belastning af knæet
  • Hvis du oplever, at knæet hæver op
  • Hvis du har små klik fra knæet, når du bevæger det.
  • Hvis du generelt føler en nedsat bevægelighed af knæet

Skade på menisken vil ofte komme i forbindelse med et vrid – fx ved et fald under løb.

Ved skade på menisk opleves typisk en del ustabilitet i knæleddet, hvorfor man skal kigge efter knæbind med en del støtte – gerne med stålfjedre eller skinner.

  • Skader på korsbånd

Er du løber, vil du formentlig ikke skulle bekymre dig om skader på korsbånd, da en skade på korsbåndet typisk vil komme af vrid og bevægelsesstop i sportsgrene som fodbold og håndbold, hvor man kan blive tacklet eller laver finter med hurtige fod- og temposkift.

Ved skader på korsbåndet vil man føle smerte og knæet vil i løbet af kort tid hæve op. I de følgende uger vil man typisk opleve manglende mobilitet i knæet. 

Når disse første symptomer så småt aftager, vil man som regel begynde at have følelsen af, at knæet ikke rigtig virker – at det går ud af led eller giver efter. 

Ved skade på korsbånd vil man typisk skulle kigge efter knæbind med en del støtte – gerne med stålfjedre eller skinner.

Fælles for de ovennævnte knæskader er, at man altid bør opsøge en kompetent behandler, så man får den rette vejledning til behandling og efterfølgende genoptræning. Der findes flere årsager til knæsmerter end blot de nævnte fire, og årsagen til en eventuel smerte i knæet skal derfor altid helst fastslås ved læge eller fysioterapeut. Dog er det fælles for alle de ovennævnte situationer, at et knæbind vil kunne lindre og hjælpe under en genoptræning.

Find det rette knæbind

At finde det rette knæbind kan for de fleste føles som lidt af en jungle. Der findes de helt simple elastikbind, som ofte vil yde støtte, men som ikke nødvendigvis giver varme. Der findes knæbind af neopren, som både sørger for varme og støtte. Nogle knæbind giver kompression og andre knæbind fås med skinner og fjedre for optimal støtte af knæet.

Vi har fundet nogle knæbind – alle fra mærket Aserve – som måske vil kunne passe dig. I vores vurdering af knæbindene har vi udelukkende kigget på, hvilke skader de især vil kunne afhjælpe og lindre, så det er altså dette kriterium, der vil ligge til grund for vores vurdering.

Aserve er en producent, der især har sit fokus på sportsplejemidler, skinner og bandager. Deres produkter er typisk af høj kvalitet til en fornuftig pris. Man vil derfor med tryghed kunne bestille et knæbind fra Aserve.


Et godt valg til mindre skader

Aserve elastisk knæbind – medium

  • giver kompression
  • anatomisk formet
  • holder elasticiteten

169,00,- GÅ TIL BUTIK →

Dette knæbind giver god støtte og kompression til mindre skader og tilfælde, hvor man har brug for lidt ekstra støtte til leddene. Knæbindet er udformet, så det sidder godt til uden at glide ned. Det er ikke det knæbind, der giver mest varme, så er det et af kriterierne, er det en god ide at gå efter et andet knæbind.

Det anbefales ikke at gå med knæbindet, når det ikke er strengt nødvendigt, da det på sigt kan give svagere led.

For at sikre dig den rigtige størrelse måles rundt om knæhasen. Knæbindet findes i følgende str:

  • XXS – 26-28 cm
  • XS – 28-30 cm
  • S – 30-33 cm
  • M – 33-36 cm
  • L – 39-42 cm
  • XL – 42-45 cm

Produktspecifikation

  • Inkl. Pude: Nej
  • Skinne: Nej
  • Stof: Elastikbind
  • Åndbar: Ja

Knæbindet til god varme og støtte

Aserve knæbind lukket – medium 

  • Stor fleksibilitet
  • God refleksionsvarme
  • Anatomisk formet

219,00,- GÅ TIL BUTIK →

Dette er et klassisk varmestøttebind. Knæbindet giver støtte, og refleksionsvarmen fra bindet er god for stive knæ efter skader og i forbindelse med genoptræning.

Ønsker man ikke tryk/støtte direkte på knæskallen, vælges knæbindet med hul ved knæskallen (åben patella). 

For at sikre dig den rigtige størrelse, måles rundt om knæhasen. Knæbindet findes i følgende str:

  • XXS – 26-28 cm
  • XS – 28-30 cm
  • S – 30-33 cm
  • M – 33-36 cm
  • L – 39-42 cm
  • XL – 42-45 cm

Produktspecifikation

  • Inkl. pude: Nej
  • Skinne: Nej
  • Stof: Neopren
  • Åndbar: Ja

Et sikkert valg til springerknæ

Aserve professionel knæstrop (inkl. gelpude)

  • Optimal komfort
  • God reflektionsvarme
  • velegnet til springerknæ

219,00,- GÅ TIL BUTIK →

Dette knæbind eller egentlig knæstrop med gelpude anvendes, hvis man ønsker aflastning af senen under knæskallen. Stroppen yder optimal komfort og reflektionsvarme.

Knæstroppen placeres så trykket ligger midt på senen. Ved korrekt placering sikres en ensartet trykfordeling samt et lige og korrekt træk på senen.

Produktspecifikation

  • Inkl. pude: Ja
  • Skinne: Nej
  • Lukning: Velcro
  • Åndbar:Ja
  • Str.: one size

Et godt valg til løse knæled

Aserve knæstøttebandage – Medium

  • Stærk støtte
  • God fleksibilitet
  • God bevægelsesfrihed

499,00,- GÅ TIL BUTIK →

Dette knæbind giver noget mere støtte til løse knæled eller knæskal, da det blandt andet er konstrueret med stålfjedre i siden, der fungerer som syntetiske ledbånd for aflastning og beskyttelse af kroppens egne sideled. Knæskallen beskyttes af en gelpude, og det dobbelte lag neopren sikrer en god varme.

Der er god bevægelsesfrihed understøttet af to velcrospænder, der kan indstilles præcist efter bæreren samtidig med, at hele knæbindets udformning er med tanke på anatomien, så bindet fx ikke folder i hasen. 

Findes i flere størrelser. Korrekt valg af størrelse findes ved at måle knæets omkreds lige under knæskallen.

S: 30 – 33 cm

M: 33 – 36 cm

L: 36 – 39 cm

XL: 39 – 42 cm

XXL: 42 – 45 cm

Produktspecifikation

  • Inkl. pude: Gelpude ved knæ
  • Skinne: Medicinske stålfjedre
  • Stof: Neopren
  • Lukning: Velcro
  • Åndbar:Ja

Knæbindet for den bedste støtte

Aserve knæbandage (inkl. skinne) – medium

  • Maksimal støtte
  • God og jævn kompression
  • Fin komfort

699,00,- GÅ TIL BUTIK →


Knæbindet her kan lidt af det hele og er således beregnet til en lidt alvorligere skade, hvor man ikke kan dyrke idræt uden støtte. Det kan ligeledes anvendes under genoptræning.

Med metalskinnerne er der støtte til knæene, der således ikke kan bøje ud til siderne og i øvrigt en god kontrol, når man bukker eller bøjer sig.

Gelpuden i knæet sammen med det dobbelte lag neopren yder god støtte og giver god varme. Det tykke neoprenlag sikrer en god og jævn kompression, og velcrobåndene sikrer gode indstillingsmuligheder, så knæbindet er så komfortabelt som muligt.

Findes i flere størrelser. Korrekt valg af størrelse findes ved at måle knæets omkreds lige under knæskallen.

S: 30 – 33 cm

M: 33 – 36 cm

L: 36 – 39 cm

XL: 39 – 42 cm

XXL: 42 – 45 cm

Produktspecifikation

  • Inkl. pude: Gelpude ved knæ
  • Skinne: Udskiftelige metalskinner med to bevægelige led
  • Stof: Neopren
  • Lukning: Velcro
  • Åndbar:Ja

 


Og således håber vi, du blev lidt klogere på dine knæ og ikke mindst, hvilket knæbind, der bedst passer dig!

Tidligere artikelBoost din træning og forebyg skader med en balancepude!
Næste artikelEffektiv træning rimer på pulsbælte!

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her