At finde de perfekte øvelser med bold kan være svært! Det kommer nemlig meget an på, hvad formålet skal være og hvad det er du vil træne. MEN! Vi vil nu alligevel prøve at hjælpe dig på vej med at finde lige netop de øvelser, som du efterspørger. Så du kan regne med, at du i denne artikel vil finde en god blanding af forskellige gymballs, som passer til forskellige vægtklasser og højder – og så har vi selvfølgelig fundet en masse øvelser med bold til dig, og øvelser med bold som passer til forskellige træningsmål. Så læn dig tilbage og hop ned til den bold, som passer dig og din højde! Efterfølgende kan du fortsætte ned til vores træningseksempler, som indeholder en masse øvelser med bold.

5 forskellige gym balls til øvelser med bold

▶︎ Tunturi Anti Burst Gym Ball 

En lækker gym ball hvor du har mulighed for at vælge i blandt flere størrelser – så du kan få det helt perfekte match. Den er produceret i gummi og af en høj kvalitet, der vil kunne tåle at blive brugt ofte og meget. Der medfølger en pumpe, så du nemt kan få den pustet op og samtidig er der på boldens design øvelser og inspiration til din træning.


  • Vores Top Valg 
  • God kvalitet 
  • Fås i flere størrelser

  • Størrelsesvejledning 
  • Farve: Sort 
  • Anti Burst – kan ikke springe

Abilica Logo

Fra 165,00,- DKK


▶︎ Odin ABS Anti Burst Gym ball 

En flot gym ball i granit-grå, som kan tilføjes til hjemmetræning udstyret og udvide diverse træningsmuligheder. Her får du en træningsbold med god stabilitet, så du nemmere kan lave forskellige øvelser, hvor det kræver god balance. Bolden har desuden også anti burst funktion, så den ikke pludselig springer under en øvelse.


  • Diameter: 45 cm 
  • Kraftigt materiale 
  • Anti Burst funktion

  • Maks brugervægt på 150 kg 
  • Anbefalet højde: Under 150 cm 
  • Granit grå uden logo

Apuls Logo

160,00,- DKK


▶︎ Odin ABS Anti Burst Gym ball 

Denne gym ball er magen til ovenstående, men i en størrelse større. Denne har en diameter på 55 cm. Den er perfekt til træning af mavemuskler, balance og koordination! Der medfølger ikke en pumpe, men det kan let gøres med en fodpumpe. Og så er den selvfølgelig også med anti burst funktionen, så du ikke skal være bange for, at den springer. 


  • Diameter: 55 cm 
  • Max brugervægt på 150 kg 
  • Anbefalet højde: 150 – 160 cm
  • Anti Burst funktion 
  • Klassisk stil 
  • Pumpe medfølger ikke

Apuls Logo

160,00,- DKK


▶︎ Odin ABS Guide Gym ball

Klassisk sort gym ball med en diameter på 65 cm. Denne type træningsbold anbefales til folk med en højde på 160 – 180 cm. Og til trods for et heftigt brug af den, skal du ikke bekymre dig, om den pludselig springer. Den er nemlig udstyret med Anti Burst funktionen. Og for at gøre det endnu mere sikkert for dig, så er der sørget for en skridsikker overflade til dig. 


  • Klassisk stil 
  • 65 cm i diameter
  • Maks brugervægt: 150 kg

  • Anbefalet højde: 160 – 180 cm
  • Anti Burst funktion 
  • Skridsikker overflade

Apuls Logo

220,00,- DKK


▶︎ Farvede gym balls i alle størrelser

Er du træt af de sædvanlige sorte gym balls? Så er de her lige noget for dig! Der er tre størrelser; 55, 65 eller 75 cm og de er hhv. farverne rød, blå og grøn. Materialet er gummi og har anti burst funktionen, så din bold ikke pludseligt eksploderer. Denne gang medfølger der en pumpe til at få gange i den. Det anbefales, at du første gang kun pumper den op til 80-85% og lader den ligge en dags tid, inden du pumper resten i. Det giver bolden tid til at udvide sig og derfor øge levetiden på din bold.


  • 3 forskellige størrelser
  • 3 forskellige farver 
  • Materiale: Gummi

  • Anti burst funktion 
  • Håndpumpe medfølger 
  • Kan bruges på kontoret

Fra 399,00,- DKK


Hvad skal jeg bruge til at lave øvelser med min bold?

Det er faktisk så lige til, at du ikke skal bruge andet end en gym ball, træningsbold, fitnessbold eller hvad i kalder den – kært barn har mange navne. Den store gym ball har de seneste par år virkelig taget fart herhjemme og er blevet en trofast følgesvend i de danske hjem. Det er selvfølgelig ikke kun derhjemme, at det er et populært træningsredskab. De har dem også som fast inventar i de fleste fitnesscentre og vi kender nærmest alle følelsen, når vi ser den. Man får lyst til at sidde på den og bounce lidt, rulle rundt på den – ja, den indbyder bare virkelig til forskellige former for bevægelser! 

Hvad kan øvelser med bold gøre for mig?

Der er næsten ikke det, som du ikke kan træne med en stor gym ball. Men nogle af de ting, som virkelig kan blive forbedret med en gym ball, er din balance, koordination, smidighed, men i særdeleshed også din styrke og muskler. Så det er klart, at lidt øvelser med bold kan faktisk gøre meget for dig og kan tilpasses til lige netop dine ønsker og hvad formålet er med din træning. Det er nemlig (næsten altid) sådan, at alle de øvelser, som du normalt laver på gulvet, dem kan du opgradere ved at tilføje bolden – og pludselig så er det altså sværere og væsentligt hårdere at lave samme øvelser. 

Vigtigt at huske, når du laver øvelser bold/gym ball

Oftest når du inkluderer et redskab til din træning, så skal der ekstra meget fokus på din teknik og det skal der af den enkle årsag, at du ellers kan få skader. En af de klassiske ting som man oftest gør forkert, er at spænde i skulderne. Da øvelser med bold oftest kræver en god balance, så kan man automatisk komme til at spænde i skulderne, da din krop spænder. Så prøv at have i baghovedet, at dine skulder skal ned, de skal slappe af og være placeret korrekt. Den del hænger også automatisk sammen med placeringen af dit hoved. Dit hoved skal under alle øvelser være placeret i lige forlængelse af din rygsøjle. Det vil kategoriseres som den rette holdning under øvelser med bold. 

Øvelser med bold som træner din balance

Øvelse 1 med gym ball

  • Sæt dig på din gym ball. Løsn op i kroppen når du sætter dig, så du får en naturlig stilling, imens du sidder. Så får du både et naturlige svaj i både hofter og ryg. Det må gerne kunne mærkes, at din ryg er i kontakt med bolden. Når du har fundet din perfekte position, så skal du løfte den ene fod fra jorden, så dit knæ gerne er i 90 grader. Efterfølgende skal du løfte modsatte hånd mod loftet og kigge mod den. Hold den et par sekunder og skift så fod og hånd. Prøv at gøre det uden at flytte dig alt for meget. 

Denne type øvelser hjælper både med at styrke din balance og stabilitet. 

Øvelse 2 med gym ball

  • En anden god øvelser, som kan laves både derhjemme eller i fitness, er en klassiker. Du ligger dig på maven – på din gym ball, og støtter så med dine hænder og fødder på gulvet. Bliv liggende der, indtil du har balancen. Når du føler dig tryg til at begynde øvelsen, så skal du løfte den ene arm og modsatte ben på samme tid, så de er strakte over jorden. Gør det langsomt, så din krop virkelig kan få lov at arbejde. Hold spændet et par sekunder i positionen og kør så både arm og ben/fod ned. Når du er tilbage i start positionen, så skifter du til den anden hånd og det modsatte ben. Prøv at holde din ryg så stille som muligt under øvelsen. For nogle hjælper det at visualisere, at der er noget på deres ryg; f.eks. et stort glas vand, som ikke må vælte. 

Denne type hjælper også med både styrke og stabilitet. 

Øvelse 3 med gym ball

  • En tredje øvelse, som er lidt anderledes og som har fokus på styrken, er den, hvor du ligger dig på gulvet og med underbenet på din gym ball og tæer der peger op mod loftet. Løft så din bagdel op, så du er en lang linje fra dine skuldre til fødder. Når du skal op i den lige linje, så er det en fordel at bruge bagdelen til at spænde i og dermed komme op i den stilling. Når du er deroppe og i den lige linje, så løfter du den ene fod lidt og så ned igen med foden på din gym ball og så tilbage med bagdelen på gulvet. Så gør du det helt samme som før, men løfter blot den anden fod denne gang, når du er oppe i din position. 

Øvelser med bold der også kan laves uden

Øvelse 1 med gym ball

Den første øvelse er den klassiske mavebøjning. Vi laver dem tit bare på gulvet på en måtte, men nu kan du opgradere den og bruge en gym ball til det. Sørg for, at din ryg er placeret midt på bolden og fødderne plantet solidt i gulvet. Det er forskelligt, om folk foretrækker hænderne bag hovedet eller om de krydser dem på brystet. Det vigtigste i denne øvelser er, at du holder din core spændt hele vejen igennem og det er musklerne, der gør arbejdet – og ikke dine hænder bag hovedet, der trækker dig op. 

Øvelse 2 med gym ball

En anden øvelse som du også kan drage nytte af, er den klassiske squat, men hvor du holder bolden i strakte arme over hovedet. Det lyder muligvis ikke af meget, da bolden i sig selv ikke vejer meget. Men, positionen du står i og de strakte arme, er med til at gøre øvelsen hård og øge din styrke væsentligt. Så prøv den og bliver det for let, kan du altid skifte din gym ball ud med en tung wall ball.

Øvelse 3 med gym ball

Den sidste øvelse i dette afsnit er en af dem, vi alle hader, men som bare giver så godt! Det er planken. Du kan faktisk lave planken på to forskellige måder med din gym ball. Du kan enten vælge at have din gym ball under dine albuer/underarme og have støtten der, eller du kan placere din underarm på gulvet og så have din træningsbold under dine ben/skinneben. Du kan prøve dig frem og se, hvad der virker bedst for dig. Husk dog, at du skal have en gym ball, der passer til din højde og drøjde, så øvelserne kan laves korrekt. 

Hvilken størrelse skal min træningsbold være?

Der er nogle standard vejledninger, der guider dig til, hvilken størrelse der passer dig. De fleste i denne artikel har en brugervægt på maks 150 kg, og så er det primært højden, der varierer fra størrelse til størrelse. Som udgangspunkt anbefaler man følgende (OBS: det kan selvfølgelig variere):

  • Gym ball med diameter på 55 cm: Anbefales til personer under 150 cm 
  • Gym ball med diameter på 55 cm: Anbefales til personer mellem 150 og 165 cm 
  • Gym ball med diameter på 65 cm: Anbefales til personer mellem 165 og 175 cm
  • Gym ball med diameter på 75 cm: Anbefales til personer mellem 175 og 190 cm
  • Er du over 190 cm anbefales det, at du vælger en gym ball med en diameter på 90 cm. 

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her