Straps har altid været et emne som har skabt diskussion blandt fitnessudøvere. Der er forskellige holdninger om hvorvidt det er en fordel eller ulempe at bruge dem til træningen. Men hvis du ønsker et bedre greb i tunge løft såsom dødløft, er straps et godt redskab at bruge. Det hjælper dig med at opnå et fast greb om stangen, så det ikke er grebet som bliver den afgørende faktor. Derimod vil du kunne koncentrere dig om selve udførelsen af løftet, så du først stopper, når den muskel du træner svigter. Uanset om du har tænkt dig at træne op til strongman eller bare gerne vil have bedre greb til styrkeløft, vil du have stor gavn af at anskaffe dig straps. Derfor har vi i denne artikel fundet de bedste på markedet til dine dødløft og andre trækøvelser. Produkterne findes i forskellige materialer og kan være udstyret med polstring for at give en bedre komfort. Læs med her hvor vi giver dig 5 bud på gode straps til ethvert behov og ønsker. 

Bedste straps til dødløft med polstring (Favorit)

▶︎ Harbinger Padded Lifting

Harbinger straps har en længde på 54 cm som giver et bedre greb på løftestangen. Med sine knap 4 cm brede stropper er du sikret fastere greb. Det specielle ved disse straps er Neotek puderne ved håndleddene. De sørger for en mere komfortabel og behagelig oplevelse ved brugen. Holdbarheden er forøget ved hjælp af kraftige syninger, ligesom endestykkerne også er lukket for at forhindre optrevling af stropperne. For at vedligeholde disse straps, anbefales det at vaske dem i koldt vand med en mild håndsæbe. Husk at lade dem tørre helt før næste brug.


  • Mål: 54 cm lang og 4 cm bred 
  • Neotek pude på håndleddet
  • Kraftige syninger for øget holdbarhed
  • Lukkede endestykker for at forhindre optrevling 
  • Vaskbar
Bodyman logo

125,00,- DKK


Bedste straps til dødløft i læder

▶︎ BfR Professional More-Rep 

BfR straps er produceret i en lækker og blød kvalitetslæder. Det kan bruges af alle som ønsker at løfte tungt uden at miste grebet. Højkvalitets Læderet har udover lang levetid også et naturligt antislip karakter, som sikrer dig et godt greb under hver løft. Syningerne på disse straps er forstærkede for en lang levetid. BfR straps har den fordel at de ikke absorberer sved som andre produkter, men derimod blot kan rengøres med en fugtig klud.


  • Mål: 3,75 cm bred og 60 cm lang
  • Produceret i kvalitetslæder          
  • Forstærkede syninger for længere levetid
  • Stropperne kan tilpasses alle størrelser håndled 
  • Nem at gøre ren
  • Fed og naturlig farve i beige

Abilica Logo

149,00,- DKK

Hverdagstræning med straps til dødløft

▶︎ BM Lifting Straps 

Disse fede straps er produceret i slidstærkt bomuld og har et neutralt og klassisk farve i sort. Der er syet neoprenindlæg på indersiden for at give ekstra komfort til dine håndled. Derudover er de nogle af de længste på markedet med sine 58 cm. Det giver dig masser at stropper at arbejde med, uanset hvor store dine håndled er. Hvis du mod forventning ikke er tilfreds når du har modtaget dine straps, tilbyder Bodyman kvalitetsgaranti på produktet. Det vil sige at du uden videre kan sende det retur og få refunderet det fulde beløb.


  • Mål: 58 cm lang og 4 cm bred       
  • Materiale: bomuld
  • Neoprenindlæg ved håndleddene 
  • Kvalitetsgaranti 

Bodyman logo

99,00,- DKK

Straps til dødløft for den øvede powerlifter

▶︎ Casall Lifting

Casall er et svensk mærke som producerer moderigtige yoga- og træningstøj. Deres produkter har siden 1984 været kompromisløst både i forhold til kvalitet og design. Derfor er disse straps også perfekt udført i 100 % polyester materiale. Der er ikke syet polstring på disse, hvilket gør det mere intuitivt at bruge. Selvom de hjælper dig med at opnå et godt greb som de andre produkter i artiklen, vil fraværet af polstring holde dig fra at overlade alt arbejdet til stropperne.


  • Mål: 55 cm lang og 4 cm bred
  • Materiale: 100 % polyester
  • Kan vaskes i maskine ved 30 grader 
  • Fed og klassisk design i sort farve

Sportmaster logo

130,00,- DKK

Bedste begynder-straps til dødløft

▶︎ Tunturi Powerlift

Hvis du er ny i powerlifting verdenen og gerne vil have støtte til dine løft, er disse straps fra Tunturi din bedste ven. De giver dig et godt greb om stangen, så du bliver i stand til at klare de sidste repetitioner i sættet selv i dine tungeste løft. På den måde vil du kunne få det maksimale ud af din træning. Strapsene fra Tunturi er produceret i kraftig polyester med dobbeltsyninger for længere levetid.


  • Mål: 49 cm lang og 3,8 cm bred
  • Produceret i 2 mm tyk polyester
  • Dobbeltsyninger for længere levetid  
  • Billigste straps på markedet

Abilica Logo

75,00,- DKK

Er straps det samme som wrist wraps?

Der er delte meninger om straps er det samme som wrist wraps. Det skyldes at de begge placeres rundtom håndleddene således at de letter udførelsen af en øvelse. Men her ender deres ligheder også. For som nævnt tidligere hjælper straps med at opnå et fastere greb, mens wrist wraps stabiliserer håndleddene under selve øvelsen. Man kan argumentere for at de begge forhindrer skader. Wrist wraps styrker direkte håndleddene under tunge løft, mens Straps derimod forhindrer at grebet mistes under øvelsen. Straps benyttes som regel til trækøvelser hvor selve grebet om stangen har en afgørende faktor for træningens intensitet og varighed. Wrist wraps bruges ofte til push-øvelser hvor det er håndleddenes styrke som kommer på prøve. Derfor vil de ikke have så stor en effekt på selve grebet. Straps vil være et godt redskab til dig som ønsker et bedre greb til dine træk-øvelser. Dermed vil du være i stand til at lave flere repetitioner, når det ikke længere er dit greb som er det afgørende faktor. 

Hvorfor bruger man straps?

De fleste som træner dødløft uden brug af straps, gør brug af et mixed grip. Her holder de stangen med et overhåndsgreb med den ene hånd og et underhåndsgreb med den anden. Selvom det giver et godt greb på stangen, er der argumenter for at det med tiden kan give en skæv belastning af kroppen. Det vil medføre problemer med skader og muskulære ubalancer. Derfor vil brugen af straps afhjælpe disse ved at give muligheden for et dobbelt overhåndsgreb, uden at grebet svigter. Når grebet ikke længere er den afgørende faktor, vil du med straps kunne løfte tungere og udføre flere repetitioner. Det skyldes at du med disse ikke behøver at koncentrere dig om at klemme om stangen for at beholde grebet. Du kan derimod fokusere på den arbejdende muskel mens straps beholder det stabile greb for dig.

Hvordan bruger man straps?

Hvis du vælger at bruge straps til at booste din træning med, er det vigtigt at du anvender dem korrekt. Der er en udbredt tendens til at mange snurrer stropperne den forkerte vej rundt om stangen. Det kan have den modsatte effekt hvor du helt forværrer dit greb frem for at styrke det. Derfor får du her den korrekte metode til at bruge straps i dine løft: 

  • Start med at stikke din hånd igennem løkken så dine straps er placeret på det nederste del af dine håndled. Stram derefter i løkken for at sikre den.   
  • Placer dernæst stroppen på din håndflade så den løber imod indersiden af tommelfingeren. 
  • Herefter er det vigtigt at du snurrer stroppen i modsat retning af dine fingre. For trækøvelser, hvor du tager overhåndsgreb om stangen skal du snurre stropperne under stangen. Derimod skal du snurre stropperne over stangen i den modsatte retning af dine fingres pegeretning når du laver de øvelser hvor du tager underhåndsgreb.  
  • Stram stropperne omkring stangen for at opnå sikker greb. 

Det er vigtigt at pointere at dine straps ikke helt skal overtage arbejdet fra dine hænder og håndled. For inden for vægttræning findes der noget kaldet “irradiation”, hvor fænomenet går ud på at spænding i et område vil forplante sig til naboområder. Musklerne i dine underarme og håndled vil altså opnå positiv effekt ved at du klemmer hårdt om vægtstangen. Derfor er det afgørende for udviklingen af dit greb og de tilhørende muskler i nærområderne, at du ikke spænder stropperne på dine straps alt for meget. På den måde vil du have mulighed for stadig at udfordre dit greb og udvikle det løbende. 

Hvem har brug for straps?

Tidligere var det kun powerlifters og andre professionelle vægtløftere som gjorde brug af straps. Men nu har de fleste fitness- og styrketrænere åbnet øjnene op for de fordele de kan have på træningen. Derfor kan straps bruges af alle som ønsker et stærkere greb. Selvfølgelig kan man træne sine hænder og led til at opnå bedre greb, men straps kan yde support til dine fingre og støtte denne proces. Nogle styrketrænere bruger flydende magnesium eller kalk i pulverform til at opnå et tæt og stabilt greb. Men udover at de kan være besværlige at påføre, vil du være nødt til at påføre det igen efter hver sæt. Med straps skåner du både din hud, samtidig med at de agerer som et sikkerhedsnet hvis dine fingre skulle glide af.   

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her