Straps til dødløft – løft tungere med bedre greb!

0
1952

Straps til dødløft er oplagt til dig, der ønsker et bedre greb under træningen – blandt andet dødløft og andre trækøvelser. Det hjælper dig med at opnå et fast greb om stangen, så det ikke er grebet som bliver den afgørende faktor.

TESTVINDER

Schiek Straps

På udkig efter et par straps til dødløft og til en rimelig pris? Disse fra Better Bodies er slidstærke og perfekte til tungeløft.

Hvad end du har brug for straps til dødløft eller anden træning, når du er i fitnesscenteret, så er disse et godt valg. De er slidstærke og så er de med en løkke, så du nemt kan få dem af håndleddet.

Derudover vil du kunne koncentrere dig om selve udførelsen af løftet, så du først stopper, når den muskel du træner svigter. Uanset om du har tænkt dig at træne op til strongman eller bare gerne vil have bedre greb til styrkeløft, vil du have stor gavn af at anskaffe dig straps.
Derfor har vi i denne artikel fundet de bedste på markedet til dine dødløft og andre trækøvelser. Produkterne findes i forskellige materialer og kan være udstyret med polstring for at give en bedre komfort.

Læs med her hvor vi giver vores bud på gode straps til ethvert behov og ønsker. 

Bedste straps til dødløft

Better Bodies læderstraps

Endnu et par straps til dødløft fra Better Bodies. Her får du dem blot i ægte bøfferlæder. Du får altså både et fedt design, top kvalitet og en komfort, der ikke er til at tage fejl af.


Iron Gym Lifting Straps

Straps til dødløft

Et par lækre straps fra Iron Gym som er fremstillet af kraftigt bomuld. Det kraftige materiale gør, at du får en holdbarhed, der ikke til at tage fejl af. Du behøver altså ikke bekymre dig under dit løft, om det holder. Du har mulighed for selv at justere størrelsen på dine straps.


Pure2Improve Straps

Et par klassiske straps til styrketræning. De er ret neutrale i deres design med et lille logo. Perfekte til dig, der gerne vil stabilisere håndleddene og dermed minimere chancen for skader.


Gymstick LIFTING STRAPS

Lifting strap

Her har vi så vores sidste anbefalning, nem Gymsticks lifting straps. Så hvis du leder efter straps til din dødløft. og du foretrækker noget lidt mere personligt end kun sort, så kunne dette være en mulighed.

  • Fremstillet af bomuld
  • Fås i flere farver

Er straps det samme som wrist wraps?

Der er delte meninger, om hvorvidt straps er det samme som wrist wraps. Det skyldes at de begge placeres rundtom håndleddene således at de letter udførelsen af en øvelse. Men her ender deres ligheder også. For som nævnt tidligere hjælper straps med at opnå et fastere greb, mens wrist wraps stabiliserer håndleddene under selve øvelsen. Man kan argumentere for at de begge forhindrer skader.

Wrist wraps styrker direkte håndleddene under tunge løft, mens Straps derimod forhindrer at grebet mistes under øvelsen. Straps benyttes som regel til trækøvelser hvor selve grebet om stangen har en afgørende faktor for træningens intensitet og varighed. Wrist wraps bruges ofte til push-øvelser hvor det er håndleddenes styrke som kommer på prøve.

Derfor vil de ikke have så stor en effekt på selve grebet. Straps vil være et godt redskab til dig som ønsker et bedre greb til dine træk-øvelser. Dermed vil du være i stand til at lave flere repetitioner, når det ikke længere er dit greb som er det afgørende faktor. 

Hvorfor bruger man straps?

De fleste som træner dødløft uden brug af straps, gør brug af et mixed grip. Her holder de stangen med et overhåndsgreb med den ene hånd og et underhåndsgreb med den anden.

Selvom det giver et godt greb på stangen, er der argumenter for at det med tiden kan give en skæv belastning af kroppen. Det vil medføre problemer med skader og muskulære ubalancer. Derfor vil brugen af straps afhjælpe disse ved at give muligheden for et dobbelt overhåndsgreb, uden at grebet svigter.

Når grebet ikke længere er den afgørende faktor, vil du med straps kunne løfte tungere og udføre flere repetitioner. Det skyldes at du med disse ikke behøver at koncentrere dig om at klemme om stangen for at beholde grebet. Du kan derimod fokusere på den arbejdende muskel, mens straps beholder det stabile greb for dig.

Hvordan bruger man straps?

Hvis du vælger at bruge straps til at booste din træning med, er det vigtigt at du anvender dem korrekt. Der er en udbredt tendens til at mange snurrer stropperne den forkerte vej rundt om stangen. Det kan have den modsatte effekt, hvor du helt forværrer dit greb frem for at styrke det. Derfor får du her den korrekte metode til at bruge straps i dine løft: 

  • Start med at stikke din hånd igennem løkken så dine straps er placeret på den nederste del af dine håndled. Stram derefter i løkken for at sikre den.   
  • Placer dernæst stroppen på din håndflade så den løber imod indersiden af tommelfingeren. 
  • Herefter er det vigtigt at du snurrer stroppen i modsat retning af dine fingre. For trækøvelser, hvor du tager overhåndsgreb om stangen skal du snurre stropperne under stangen. Derimod skal du snurre stropperne over stangen i den modsatte retning af dine fingres pegeretning når du laver de øvelser hvor du tager underhåndsgreb.  
  • Stram stropperne omkring stangen for at opnå et sikkert greb. 

Det er vigtigt at pointere at dine straps ikke helt skal overtage arbejdet fra dine hænder og håndled. For inden for vægttræning findes der noget kaldet “irradiation”, hvor fænomenet går ud på at spænding i et område vil forplante sig til naboområder. Musklerne i dine underarme og håndled vil altså opnå positiv effekt ved at du klemmer hårdt om vægtstangen.

Derfor er det afgørende for udviklingen af dit greb og de tilhørende muskler i nærområderne, at du ikke spænder stropperne på dine straps alt for meget. På den måde vil du have mulighed for stadig at udfordre dit greb og udvikle det løbende. 

Hvem har brug for straps?

Tidligere var det kun powerlifters og andre professionelle vægtløftere som gjorde brug af straps. Men nu har de fleste fitness- og styrketrænere åbnet øjnene op for de fordele de kan have på træningen. Derfor kan straps bruges af alle som ønsker et stærkere greb. Selvfølgelig kan man træne sine hænder og led til at opnå bedre greb, men straps kan yde support til dine fingre og støtte denne proces. Nogle styrketrænere bruger flydende magnesium eller kalk i pulverform til at opnå et tæt og stabilt greb. Men udover at de kan være besværlige at påføre, vil du være nødt til at påføre det igen efter hvert sæt. Med straps skåner du både din hud, samtidig med at de agerer som et sikkerhedsnet hvis dine fingre skulle glide af.   

Tidligere artikelBalancetræner – et redskab til mange formål!
Næste artikelUgens Inspiration – Patrick (Uge 19)

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her