Ugens Inspiration – Heidi (Uge 3)

0
531

Jeg hedder Heidi, er 27 år og bor mellem Randers og Viborg med min mand Mathias og vores to børn på 2,5 år og 6 måneder. Jeg er uddannet farmakonom, men er pt. på barsel.

Hvornår og hvordan begyndte din livsstilsændring?

Jeg har flere gange gennem mit liv været på ’kur’ og forsøgt at tabe mig. Men efter jeg havde fået min søn i 2019, blev jeg i løbet af foråret 2020 klar til at starte op på mit vægttab og livsstilsændring. Jeg startede 1. april 2020, 5 uger før jeg skulle begynde på arbejde igen efter min barsel.

For mig var det så tydeligt, at NU var jeg klar. Jeg har ikke tidligere været klar til at gå all in, og tidspunktet har altid været dårligt. Men af en eller anden grund følte jeg mig klar til at gøre noget for mig selv. Ikke for nogen som helst andres skyld, eller fordi jeg skulle. Måske fordi det er en kæmpe omvæltning at blive mor for første gang – og jeg følte virkelig, jeg var nødt til at gøre noget godt for mig selv, og være andet end bare mor. Jeg startede op med KETO. Det var meget håndgribelig for mig. Her er der mange regler for, hvad må man og hvad må man ikke og det var meget tiltalende for mig.

Jeg har tidligere været meget alt eller intet og jeg var nok meget firkantet – og det virkede rigtig godt for mig. Det var midt i Corona, så det var begrænset, hvor meget vi var ude og til arrangementer, så for mig betød det ikke noget, at jeg skulle spise anderledes, fordi det var så sjældent, jeg stod over for andre fristelser, som ikke var noget, jeg ’måtte’ spise. Jeg tabte 25 kg på 6 måneder. 1. oktober 2020 fandt jeg ud af, at jeg var gravid igen med barn nr. 2.

Det var umuligt for mig at spise KETO, mens jeg var gravid, pga. kvalme, opkast og overskud, da jeg var voldsomt ramt af hormonbetinget migræne. Det lykkedes mig simpelthen at tage de 25 kg på igen på 9 måneder.. og det var et kæmpe nederlag. MEN jeg havde stadig lært en hel masse, selvom jeg tog det hele på. Troen på at jeg godt kunne! Nu vidste jo, hvad jeg skulle gøre og at jeg rent faktisk havde rygraden til at gøre det.

Så i juni 2021, 10 dage efter jeg havde født vores andet barn, var jeg mere end klar til at komme i gang med livsstilsændringen igen. Og denne gang for fuld alvor. Jeg startede op med KETO igen, men kunne ret hurtig mærke, at det ikke var det rette denne gang. Med to små børn vil jeg gerne, at vi kan spise det samme alle sammen, at jeg kan dele lidt slik eller andet med min store dreng, uden at skulle have dårlig samvittighed. Så i starten af oktober tog jeg beslutningen om at sadle om. Jeg ville have en livsstilsændring, som var for good og som kunne holde resten af vores dage. Så jeg søgte en masse inspiration og bestemte mig for kalorietælling. Det er stadig meget håndgribeligt, men også med større muligheder. Jeg har nu tabt mig 20 kg siden juni måned og er helt sikker på, at jeg har fundet min rette hylde.

Hvilke ændringer har du gjort dig?

Jeg hentede appen MADLOG, som jeg bruger til at taste mine madvare og mængder ind på. Den hjælper mig både med at holde styr på mit indtag, men den er også med til at lære mig en masse om de forskellige madvarer. Jeg er et vanedyr, ligesom så mange andre, og ender ofte i de retter, som jeg kender. Så her har jeg hurtig lært nogle måltider, som jeg ved, hvor meget og hvor lidt der er i. Så det gør det nemt for mig at navigere i de dage, hvor jeg ikke tæller.

Jeg laver madplaner i weekenden og handler søndag eller mandag. Det gør, at vi undgår at falde i take-away fælden, som vi tidligere har været rigtig slemme til, når klokken blev for mange og man ikke lige havde fået handlet eller tænkt på, hvad vi mon har lyst til i dag. Det sker stadig, men nu er det ofte planlagt i stedet – fx at torsdag vil vi gerne have sushi.

Jeg er ikke så meget til at bestemme på forhånd præcis, hvad vi skal have hvilke dage, men jeg handler til ca. 4-5 forskellige aftensmadsretter, som jeg så ved, der er handlet ind til og så kan vi lave det på de dage vi har lyst til. Det her med at forberede sig og gøre sig nogen tanker om hvilket mad, man har lyst til, det har virkelig hjulpet mig. Vi spiser det samme alle mand, nogle gange er der bare flere alternativer. Når de andre får ris så får jeg bare blomkålsris til og det er, fordi jeg synes, det smager bedre, eller hvis der er salat, så nøjes jeg med salat i stedet for også at tage ris eller kartofler.

Det hele er tilladt og jeg forsøger virkelig at tænke over mine mængder, og nu er jeg der, hvor lidt også har ret. Og det er da fedt, at kunne tabe sig, samtidig med at man kan snacke lidt hist og her, uden at gave dårlig samvittighed.

Jeg har aldrig rigtig dyrket særlig meget motion. Men efter jeg er startet op på min livsstilsændring, har jeg fået overskud til at gå noget mere. Jeg har i perioder virkelig prioriteret at komme ud og gå en tur. Så har det været om aftenen, hvor min mand så har været hjemme med børnene, og jeg har bare nydt en times gåtur alene, enten med en podcast i ørerne eller en veninde i røret. Jeg har set det som ’mig-tid’ og det giver mig virkelig meget i en tid, hvor jeg går hjemme på barsel og måske trænger lidt ekstra til lidt alene tid. Jeg kunne tidligere aldrig have overvejet at skulle ud og gå en tur, fordi det interesserede mig ikke. Men jeg har fået øjnene op for, hvor godt det er for mig psykisk at komme ud og lige blive luftet igennem.

Hvad har din livsstilsændring gjort for dig?

Jeg er blevet gladere – helt sikkert! Jeg har altid været ret usikker, men jeg kan mærke, at jeg er mere stolt, jeg tør stå mere ved mig selv og stå ved min mening på en anden måde end tidligere. Det gør en kæmpe forskel at kunne tage noget tøj på og tænke ”det klæder mig faktisk”. Jeg har tidligere været typen, som skiftede tøj flere gange, inden jeg kunne gå ud af døren, og skulle vi til fest, så kunne jeg have tøj krise i flere dage op til.

Bevares, jeg kan stadig være usikker på, hvad der klæder mig – men jeg er blevet bedre til at tage en beslutning ret hurtig om, at det er det, du gør og så må folk tænke, hvad de vil. Jeg kan nu se, at jeg også har en masse godt at byde ind med, og at jeg ikke behøver at gemme mig langs panelerne. 20 kg gør en verden til forskel for mig, og jeg er ikke i mål endnu, så jeg glæder mig bare til at forsætte og se hvad det gør ved mig.

Jeg føler mig lettere, jeg kan gøre det flere ting uden at blive forpustet. Jagte knægten rundt i huset uden at skulle stoppe, fordi jeg er træt med det samme. Nu kan jeg ligge på siden i sofaen med min dreng foran mig til noget fjernsyn og rigtig putte. Det har vi ikke kunne tidligere, fordi der ikke var plads til os begge to. Jeg har fået mere energi til at gøre flere huslige ting og det hele hjælper bare til at få det hele til at køre lidt nemmere. Jeg nyder at gå en tur og jeg er sågar begyndt at hjemmetræne lidt, noget som jeg aldrig havde troet, jeg skulle kaste mig ud i.

Hvordan holder du motivation ved lige?

Den er svær, fordi for mig er motivation sådan noget, som kommer og går. Da jeg bestemte mig for at starte det her, der oprettede jeg en instagram profil @fruladesvaegttab netop for at have et sted at gå hen, når det var hårdt og træls, men samtidig også når det er sjovt og spændende. Det motiverer mig meget at se på andre, der gør det godt. Det smitter nemt af på mig og giver mig tanken, ’det kan jeg også’ eller ’det vil jeg også’.

Derudover forsøger jeg at tage en masse billeder af mig selv undervejs i mit forløb. Fordi det giver SÅ meget motivation at se hvilke ændringer, der sker på kroppen. Man kan godt glemme, hvor langt man er nået, når man ser sig selv i spejlet hver dag, men hvis jeg både ser på før billeder eller bare billeder som er et par måneder gamle, så giver det mig den vildeste motivation til at forsætte og huske at klappe mig selv på skulderen undervejs.
Og så prøver jeg virkelig at huske mig selv på de små sejre. At jeg nu kan passe et par bukser fra en almindelig tøjbutik, jeg kan passe tøj, som jeg ikke har kunne passe i flere år osv.

Hvad betyder sundhed for dig?

Sundhed for mig er, at man har det godt. Det er at finde en god balance, mellem den mad du spiser og den motion du dyrker. Som sådan tænker jeg ikke, man behøver at tabe sig for at være sund. Jeg føler mig generel sund, selvom jeg spiser slik og ikke dyrker motion hver dag. Men at man gør noget godt for sig selv, det er ’sundt’ for mig.

Hvor vigtigt er det for dig at være aktiv i løbet af ugen?

Det er vigtigt – men ikke det vigtigste. Jeg nyder virkelig de dage, jeg kommer afsted og får mig rørt, men jeg er også helt afklaret med, at det ikke er hver dag, jeg har overskud til det. Det hele handler om prioriteter, men nogen dage er det også vigtigere for mig at prioritere anderledes. Men jeg kan mærke, efter jeg har tabt mig mere, at lysten til at prioritere motion og andre måder at være aktiv på bliver større. Bare det at jeg ønskede mig træningselastikker og yogamåtte i julegave, er et stort skridt for mig. Men det gør det mere tilgængeligt og at muligheden er der, så snart lysten melder sig og så er det bare at reagere på den lyst, man har.

Hvad er dit bedste råd til andre, der gerne vil påbegynde en livsstilsændring?

For mig var det så vigtigt at gøre mig en masse tanker om HVORFOR jeg ønskede at starte den her livsstilsændring. Jeg er slet ikke i tvivl om, at man skal være klar til at gå i gang, hvis det skal lykkes og holde ved. Hvad er grundene og er det de rigtige grunde? Er det, fordi at andre synes, du burde spise anderledes, tabe dig eller lign? Eller er det, fordi at du har ønsket om at se noget andet i spejlet, være gladere, kunne dyrke noget særligt motion eller andet?

Søg en masse inspiration! Instagram er et mekka af gode og inspirerende profiler, som med glæde både deler tanker og opskrifter. Det giver virkelig meget at se andre, der er samme sted som én selv. Jeg læste en masse artikler, opslag og blogs, inden jeg selv kastede mig ud i det. Det gav mig en masse tanker om, hvordan man kan gøre det og det hjælper, hvis man ikke helt ved, hvilket ben man skal stå på. Og husk på, at det der virker for mig, ikke nødvendigvis er det, som virker for dig. Jeg startede også ved noget andet, end hvor jeg er nu, og man bestemmer jo selv, hvilken vej man vil gå. Man kan ALTID sadle om, holde pause, prøve noget andet for en periode – du skylder ikke nogen noget. You do you! Og du behøver ikke at tænke over, hvad andre dog tænker, om det du har gang i. Bare man finder en vej, som passer ind i ens hverdag, det er faktisk det vigtigste – om det er de hurtige og nemme retter, eller de mere krævende, der ved kun du hvad der passer bedst hos dig.

Hvad er målene og ønskerne for fremtiden?

Jeg er slet ikke færdig endnu. Jeg forsætter og håber at tabe mig 15-20 kg mere. Men det vigtigste er, at jeg er tilpas i mig selv. Det er simpelthen alfa omega. Jeg vil have det godt i processen, det skal være sjovt og jeg skal kunne glæde mig over det. Derfor har jeg også sat en hulens masse delmål, så jeg altid har noget for øje lige indenfor rækkevidde. Jeg håber at kunne komme endnu mere på banen med motionen, gå længere distancer, måske endda begynde at løbe. Det må tiden vise, men jeg går hvert fald med følelsen af at glæde mig til det frem for at synes det er en sur pligt og det er det som bekræfter mig i, at jeg har ramt den rette hylde. Jeg vil kunne hygge mig med mine unger på deres betingelser og ikke på min fysiske formåen.

Tidligere artikelCrosstrainer – Bedst I Test (2022)
Næste artikelBedste stepmaskine (2022) – Find din favorit!

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her