Ugens Inspiration – Kenneth P (Uge 33)

0
476

Jeg hedder Kenneth Pedersen og er 31 år. Jeg bor i Grenaa sammen med min kæreste, Mette, og vores 3 børn. William på 6 år og Noah og Magnus på 5 år. Jeg arbejder som Operatør på F35 kampfly projektet hos TERMA i Grenaa.

Jeg løber 4 gange om ugen og løber fast som minimum 1 halvmarathon om ugen. Jeg bruger min Instagram profil kp_running8500 til at dele nogle af mine løbeture for at motivere og inspirere andre, til at de også får lyst til at komme i gang med at løbe.

Hvornår begyndte du at gå op i træning?

Jeg begyndte at gå op i træning og løbe for første gang d. 31-01-21, hvor jeg løb 5 km. Grunden til at jeg begyndte at løbe, var, at jeg havde fået den klassiske “far mave” og jeg ikke var aktiv i hverdagen. Med en inaktiv hverdag samt et arbejde, som ikke er hårdt fysisk, ville jeg gerne igang med at bevæge mig og blive sundere for at få mere energi i hverdagen og til familien. Jeg købte mig et Smartwatch, som kunne måle alle løbedata, så jeg kunne holde mig selv oppe – ved og se mine fremskridt.

Det blev den bedste investering, da jeg blev holdt motiveret ved at se mine løbeture og se, at jeg blev bedre til at løbe. Jeg blev motiveret af at kunne se, jeg blev hurtigere, jeg begyndte at løbe længere distancer og min form blev bedre. Jeg begyndte for alvor at gå mere op i min træning efter det første halve år. Jeg satte mig nogle mål og gik efter dem. Mine første to mål, for mit første løbeår i 2021, var, at jeg skulle kunne løbe 5 km på under 20 minutter og at jeg skulle løbe et halvmarathon.

Begge dele blev opnået. 1 september 2021 løb jeg mit første halvmarathon i tiden 1:36:21 min. 14 december 2021 løb jeg 5 km på 19:43 min, som stadig i dag er min personlige rekord på distancen. Aktuelt har jeg løbet i alt 29 halvmarathon, hvoraf de 28 halvmarathon er løbet alene i år. Herudover har jeg aktuelt løbet 1 hel marathon til Copenhagen Marathon 2022.

Hvilke ændringer har du gjort dig efter du begyndte at gå op i det?

I mit første løbeår i 2021 lavede jeg ikke nogen ændringer det første halve års tid. Jeg spiste de samme madvarer, som jeg plejede at gøre og jeg fortsatte med at spise alt for meget slik og drikke en masse cola og energidrik.

Det var først efter et halvt års tid, at jeg besluttede mig for at forsøge at leve en smule sundere ved at spise nogle sundere madvarer, spise mindre portioner og skære godt ned i mit slik, chips, cola og energidrik forbrug. Det begyndte og kunne ses på vægten og mærkes på humøret, energien og overskuddet, at jeg havde skåret gevaldigt ned på sukker kontoen fra alle de usunde ting.

Det begyndte også at kunne ses på vægten som begyndte og falde. 1 januar 2022 valgte jeg, at i år skulle jeg sørge for at leve endnu sundere og skære yderligere ned i mit slik, chips, cola og energidrik forbrug. Det startede godt ud og energien blev større og større i kroppen og overskuddet til familien blev også større. 23 maj 2022 besluttede jeg mig for, at nu skulle det være helt slut med slik, cola, chips, energidrik, fastfood og alle andre former for usunde sager i hverdagene.

Siden 22 maj har jeg derfor levet efter, at jeg kun må spise slik, chips, fastfood og drikke cola samt energidrik om fredagen. De resterende 6 dage i ugen er “forbudte”. Det har fungeret rigtig godt for mig siden og jeg savner slet ikke alle de usunde sager. Det var også 23 maj 2022, at jeg begyndte at fokusere mere på min kost. Jeg spiser langt sundere nu, end jeg nogensinde har gjort.

Jeg har siden den dag fået mere salat og grøntsager, end jeg har spist i hele mit liv. Jeg spiser sundere og langt mere varieret end før og det kan mærkes i kroppen på en fantastisk måde. Jeg er ikke sundhedsfreak på nogen måde, så jeg tæller hverken kalorier eller læser på bagsiden af de fødevarer, jeg spiser i hverdagen. Jeg har et helt almindeligt og sundt forhold til mad.

Hvad betyder sundhed for dig?

Sundhed betyder en masse for mig. Det, som skaber min sundhed, er min aktive livsstil i form at mit løb. Det er mine løbeture, som skaber min energi og mit overskud. Det gør, at jeg har energi i hverdagen – ikke kun til mit arbejde, men også til min familie og mine børn. Det er også mine løbeture, som skaber ro og glæde i krop og sind for mig.

På mine løbeture kan jeg få luft til hovedet og koble af fra en travl hverdag, hvor der er nok at se til med et arbejde, som kræver langt mere end 37 timer om ugen og en familie med 3 børn, som skal fungere. Man kan være sund på mange måder. Uanset hvilken form for fysisk aktivitet du laver, er det sundt, så længe du får pulsen lidt op hver dag. Hvis man samtidig spiser sundere måltider, vil det også hjælpe på ens generelle sundhed.

Hvordan ser din uge ud ift. træning?

Jeg løber 4x om ugen. Hvilke distancer jeg løber og i hvilket tempo, kan være meget forskelligt fra uge til uge, da jeg ikke træner efter en træningsplan. Jeg løber dog typisk 50-70 km om ugen og jeg løber altid minimum 1 halvmarathon om ugen. Jeg har mange forskellige ruter i Grenaa, hvor jeg bor, som jeg løber.

Jeg løber dog også ofte til diverse Cannonball løb samt competitive løb. Det er altid fedt at komme ud og løbe på andre ruter, end dem som man løber i sin hverdag. Jeg løber altid 10 km som korteste distance og 30 km som længste distance. Det er forskelligt, hvilket tempo jeg løber i, da jeg veksler mellem langsommere ture, hurtige ture og tempo ture.

Hvor vigtigt er det for dig at være aktiv i løbet af ugen?

Det betyder rigtig meget for mig at være aktiv. Jeg har brug for at komme ud at løbe, få ro i hovedet og nyde naturen, da jeg har en travl hverdag. Det at komme ud og mærke pulsen stige og kroppen arbejde er en fantastisk følelse. Det er på mine løbeture, at jeg kan cleare mit hovede og få skabt en masse ny energi og overskud.

Det giver mig en balance i tilværelsen, når jeg kan komme ud og løbe, da det giver mig så meget tilbage. Jeg er langt mere frisk, energisk, glad, positiv, koncentreret og tålmodig, når jeg har været afsted på min løbetur. Det giver mig en fantastisk følelse af lykke, når jeg har været ude på min løbeture.

Hvordan holder du motivationen ved lige?

Jeg holder motivationen ved lige, ved at jeg blandt andet i 2022 er begyndt at stille op til competitive løb samt Cannonball løb. Cannonball løb er uofficielle løb, hvor man løber med andre løbere, som har samme interesse og passion som en selv for det at løbe. Til disse løb handler det ikke om hvem, der løber hurtigst og kommer først i mål. Her er der fokus på fællesskab og hygge som er i højsædet. Alle kan deltage uanset alder, niveau og løbe tempo.

Der er rigtig mange fantastiske Cannonball løb overalt i Danmark. Så uanset hvor man er bosat i landet, kan man typisk finde et Cannonball løb inden for en overskuelig radius af sin bopæl. Jeg kan personligt anbefale 8860 Ulstrup Cannonball, som har en fantastisk flot løberute og altid en rigtig god forplejning i depotet under og efter løbet.

Cannonball løb koster typisk blot 50 dkk for at deltage. En pris, hvor der indgår depot under og efter løbet samt en medalje + diplom for at gennemfører løbet. Depotet består typisk af cola, banan, müslibar, snøfler mv. Det er forskelligt for hver enkelt Cannonball løb, hvad arrangøren har i depotet. 15 maj 2022 løb jeg mit første officielle competitive løb samt hele marathon til Copenhagen Marathon 2022.

Målet var at løbe mit første marathon i tiden 3:30:00, hvilket er et gennemsnits pace på 5 min pr km. Det lykkedes mig at holde tempoet hele vejen til 35 km, men her slap kræfterne desværre op. Jeg gennemførte i tiden 3:34:23, og det var en fantastisk følelse at krydse målstregen og opnå et stort mål, som jeg satte mig i midten af januar 2022. Det skaber en helt automatisk motivation hos mig, når jeg sætter mig nogle mål, går efter dem og så kan tjekke dem af som gennemført. Jeg holder motivationen ved lige ved at sætte mig nye mål hele tiden. Jeg ønsker hele tiden at blive bedre til at løbe.

Jeg ønsker hele tiden at blive endnu hurtigere på alle distancer, jeg har løbet. Jeg ønsker også at blive bedre til at løbe langsomt og nyde turene. Løb er blevet så stor en del af mig, at jeg ikke længere kan undvære mine løbeture, fordi at de giver mig så meget igen. Jeg er en langt bedre version af mig selv, når jeg holder mit løb ved lige, da det skaber min energi, overskud, nærvær og opmærksomhed på alle omkring mig. Det giver så meget overskud til især mine børn og min familie, som er det vigtigste. De få gange jeg ikke har kunne komme ud at løbe pga sygdom, så bliver jeg helt rastløs og kan næsten ikke være i min egen krop.

Jeg stresser helt, fordi jeg har så meget brug for mine løbeture nu, eftersom de er blevet så stor en stor del af mig. Samtidig har det motiveret mig at se min vægt falde. Siden jeg begyndte at løbe fra 31-01-21, har jeg tabt 19,9 kg og reduceret min fedt % fra 22,7 % til 11,9 %. Det har været en dejlig rejse og en ekstra bonus at tabe de overflødige kg, selvom det aldrig var meningen med mit løb. Jeg var ikke overvægtig, men havde fået en rigtig træls “far mave” og havde for meget fedt lagret rundt på kroppen. Så at være gået fra 86,6 kg og ned til blot 66,7 kg kan ses og mærkes på kroppen.

Jeg har ikke vejet så lidt, som jeg gør nu, i over 13 år. Det motiverer mig også til at fortsætte, når jeg ser mig selv i spejlet og er glad for det, jeg ser. En motivationsfaktor er, at jeg er glad for min krop og har det fantastisk. Men den største og vigtigste motivationsfaktor er, at mit løb gør mig til den bedste version af mig selv og giver mig alt det, jeg har brug, så jeg kan være en god far til mine 3 dejlige drenge og min kæreste. Det at have fået så meget mere energi og overskud i hverdagen til dem, betyder alt og det i sig selv er den perfekte motivation til at fortsætte min fantastiske løberejse.

Hvad er dit bedste træningsråd til folk, der gerne vil igang med at være aktive?

Start stille og roligt ud. Lad være at starte for hårdt ud og lad være at se på andres præstationer. Fokuser på dig selv og fokuser på, hvad du kan holde til. Sæt dig ned og find ud af, hvor meget tid du har i løbet af en uge til at afsætte til træning. Herefter laver du nogle faste dage, hvor du skal ud på din løbetur. Være realistisk og sæt nogle mål, som er nemme og overskuelige i starten.

Om så det er at løbe i 15 minutter 2x om ugen, så er det bedre end ikke at komme afsted overhovedet. Det er især vigtigt i starten at sætte nogle meget overskuelige mål, så man ikke kører død og sur i det, inden man er kommet i gang. Samtidigt er det vigtigt at starte stille og roligt ud for at undgå skader. Se at komme i gang, for du vil aldrig fortryde det. Det lover jeg dig!

Hvad er målene og ønskerne for fremtiden?

Jeg har et mål om at løbe et marathon i udlandet i 2023. Hvor i verden det bliver, ved jeg ikke endnu. Men der er mange spændende maraton løb ude i Europa. Samtidig har jeg et klart mål om at stifte bekendtskab med ultraløb i 2023. Jeg vil gerne prøve mig af på de endnu længere distancer. I første omgang er målet et ultraløb på 65 km.

Men mit helt klare mål er at løbe et ultraløb på 100 km. Det er en distance, som jeg virkelig ser som et mål og en oplevelse, jeg gerne vil have mindst 1x i min løbetid. Herudover er målet for den nærmeste fremtid at få løbet en masse competitive løb på halvmarathon distancen rundt omkring i hele Danmark og på længere sigt løbe en masse halvmarathon og hel marathon i hele Europa.

Tidligere artikelUgens Inspiration – Helene (Uge 32)
Næste artikelVægtløftersko | Se vores 7 absolutte favoritter

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her