Ugens Inspiration – Louisa Bak (Uge 46)

0
32

Mit navn er Louisa Bak, men er født Michelle Nørager Nielsen og jeg er gift med Søren Bak. Vi har været sammen i snart 10 år og været gift i 4 af dem. Sammen bor vi Gentofte med vores 2 katte. I 2019 blev jeg diagnostiseret med PTSD og er lige nu på medicin for søvnbesvær.

Jeg er uddannet tjener, men har taget valget at gå en ny vej uddannelsesmæssigt. Så jeg har genoptaget studiet og er nu ved at uddanne mig som arkitekt.

Hvornår og hvordan begyndte din livsstilsændring?

I foråret 2018 var jeg gravid, men blev kørt ned i 4. måned og mistede barnet deraf. Som reaktion på sorgen tog jeg helt vildt meget på og på det højeste ramte jeg 105 kg.

Overvægten og sorgen trickede min PTSD, som stammer fra et sexuelt misbrug, jeg havde været udsat for igennem min barndom. Jeg kunne ikke varetage mit arbejde og overvægten begyndte at give mig fysiske helbredsproblemer.

Så det var simpelthen, da jeg ramte bunden og alt virkede ligegyldigt, at min indre kriger trådte i karakter og sagde: Jeg VIL ikke knække sammen! Som det første led i min livsstilsændring blev jeg tilknyttet et behandlingsforløb i foråret 2020, hvor fokusset var at komme til accept for, hvad jeg har været igennem som barn, såvel som voksen.

Halvvejs igennem min behandling valgte jeg at begynde på min fysiske rejse og gøre noget ved min overvægt.
Jeg kontaktede Gustav Salinas og købte et online forløb hos ham i januar 2021. Det gav mig nogle redskaber til at starte vægttabet og jeg formåede at tabe mig omkring 20 kilo i de 6 måneder, jeg var under onlineforløbet.
Sidenhen har jeg tabt mig yderligere over 7 kilo og min PTSD behandling er sat i ro og jeg er startet op på studie igen og har taget et deltidsjob samtidig med.

Hvilke ændringer har du gjort dig?

Motionsmæssigt så prøver jeg at træne fast 3-4 gange om ugen og så vidt muligt prøve at gå/løbe nogle ture udendørs. Jeg styrketræner 1-2 gange om ugen og så dyrker jeg MMA kampsport 2 gange om ugen. Jeg har trænet kampsport i mange år, men det er først efter, at jeg er gået ned i vægt, at jeg er begyndt at træne det mere intenst. Forhåbentlig når jeg har tabt mig de sidste 13-15 kilo, kan jeg få min første kamp.
Kostmæssigt har det været en virkelig stor forandring for mig.

Før min rejse begyndte, spiste jeg meget takeout og færdiglavet mad, da jeg ikke kunne overskue noget overhovedet. Jeg holdte ikke styr på mit kalorieindtag eller min kalorie forbrænding. Efter jeg blev introduceret til en kostplan fra Gustav, åbnede det mine øjne for en ny verden, med en masse sundere alternativer, der i længden kunne give mig sundere vaner i dagligdagen. Jeg sulter overhovedet ikke mig selv og min kost er langt fra kedelig. Min kost retning er i runde tal bare kalorieudregning. Jeg bruger app’en lifesum, som giver mig et overblik over mit kalorie indtag. Jeg spiser omkring 1500 kalorier i gennemsnit om dagen. Dagene svinger lidt i det præcise tal, da jeg ikke forbyder mig selv at hygge mig lidt ekstra nogle dage. Så længe jeg hele tiden holder fokus og ikke lader mig selv falde tilbage i gamle vaner.

Hvad har din livsstilsændring gjort for dig?

Jamen, den har givet mig chancen for et liv igen.
Før befandt jeg mig i stadie af så lavt selvværd og “self-pity” at hele verden omkring overhovedet ikke betød noget.
Jeg betød ikke noget.

I mine folkeskole år havde jeg også ramt et lavpunkt, hvor jeg havde forsøgt selvmord derefter. Det lykkedes heldigvis ikke, men jeg befandt mig i selvsamme stadie, da jeg blev sygemeldt med PTSD. Jeg så ikke nogen vej frem og jeg begyndte at få helbredsmæssige problemer, da vægten hele tiden steg.
Mit levertal var dårligt og mit kolesterol tal var forhøjet. Min læge sagde direkte til mig, at hvis min livstil ikke lavede nogle drastiske ændringer, kunne jeg gå hen og få blodpropper med tiden.

Så spørgsmålet var sådan set bare, om det var sådan, jeg havde lyst til at ende mit liv. Min stædighed råbte et rungende NEJ.
Og derfra gik det hele rigtig stærkt. Jeg er så stolt over min indre styrke til at ændre min leve måde og det har helt klart været den bedste investering i mig selv.

Hvordan holder du motivation ved lige?

Lige nu fokuserer jeg på den kamp, jeg evt. kan få, når jeg er kommet ned på 65 kilo. Den vægt er bestemt ud fra den højeste vægtklasse for kvindlige MMA kæmpere i Danmark. I starten var motivationen, at jeg ville kunne holde ud at være i min egen krop og uden at kunne mærke de negative bivirkninger ved at være overvægtig.

Forpustet ved at gå op af trappen, føle at lungerne bliver klemt sammen, når man prøver at sove på siden. Men lige nu vejer jeg 78 kilo og har smidt over 27 kilo. Så jeg føler mig langt bedre tilpas i min krop og fokuserer nu på at stramme op i huden og træne min krop op i muskelmasse.

Hvad betyder sundhed for dig?

Sundhed for mig er en attitude.
Det hele handler i det store hele om, hvordan vi ser på tingene. Nogle siger, at sundhed handler om at spise sundt, træne nok og sove omkring 7-8 timer hver nat. For mig bliver det lige firkantet nok. Jeg får medicin til at sove og min kost og træning afhænger meget af mit humør.

Lige nu går min vægt igen nedad og forhåbentlig fortsætter det sådan. Men skulle jeg nå en punkt, hvor kroppen lige har brug for en pause, så vil jeg ikke slå mig selv oven i hovedet for at miste fokus. Det hele er en del af min rejse, og jeg vil ikke vente til jeg har nået min ende destination, før jeg vælger at holde af mig selv.
Det er i min holdning, hvad sundhed går ud på.

Hvor vigtigt er det for dig at være aktiv i løbet af ugen?

Det er relativt vigtigt for mig at være aktiv i løbet af ugen. Selvfølgelig på grund at den fysiske virkning, men specielt også for de psykiske medfølger. Jeg mærker i den grad en forskel i humøret, når jeg har trænet. Det skyldes nok endorfinerne. Men ihverfald, så føler jeg mere overskud til at gå dagen i møde, end hvis jeg selv skal kæmpe mig ud af sengen.

Hvad er dit bedste råd til andre, der gerne vil påbegynde en livsstilsændring

Stol på dig selv!
Der findes ikke en facitliste til, hvad man skal gøre for at få et specifikt resultat frem. Ja, der findes retningslinjer og hjælp.
Men vi er alle forskellige og hvad virker for mig, virker måske ikke for dig.
Så lyt til din krop og gør hvad der føles rigtig for dig.

Hvad er målene og ønskerne for fremtiden?

Mit mål for fremtiden er at få en vedvarende “sund” livsstil. En livsstil, som vil gavne en formentlig fremtidig familie, så mine børn ikke ender ud i overvægt og de negative følger, det kan have. Deraf håber jeg selvfølgelig også at kunne leve længe og dø at naturlig alderdom, når min tid er inde. Men at jeg vil få så meget ud at livet som muligt, inden den tid kommer.
Lev livet til fulde og tag ikke de personer forgivet, som giver sig fuldt ud og beriger dit liv med kærlighed.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her