Yogabælte | Essentiel makker til din yogatræning

0
482

Er du fuldstændig pjattet med yoga, nybegynder som erfaren, og gerne vil øge dit niveau? Med et yogabælte som træningsmakker, kan du presse dine øvelser og fleksibilitet til det yderste. Det smarte og simple design gør, at du selv kan bestemme sværhedsgraden, i den udfordring du søger. Udover fleksibilitet kan det også bruges til muskelstyrke og muskelafspænding. Er du blevet nysgerrig, eller mere nysgerrig, på yogabæltet, så læs videre i artiklen og se vores bud på simple og smarte yogabælter.

Yogabælter

Yogiraj standard yoga belt

Yogabæltet fra Yogiraj er lavet af økologisk, slidstærkt bomuld. Det er justerbart og har et enkelt spænde med stål. Det er din hjælper til at komme godt ud i positionerne, eller til udfordring af dem.

  • 244 cm
  • Økologisk bomuld
  • Forskellige farver

Casall Yoga Strap

Casall Yoga Strap er et yogabælte af bomuld, som giver dig alle de muligheder, som et yogabælte skal kunne. I dette yogabælte er spænderne en klassisk D-form, som hjælper dig til at justere bæltet til de forskellige positioner.

  • 224 cm
  • Bomuld
  • Sort

Manduka ALIGN yoga strap

Dette ALIGN bælte, er af naturligt ubleget bomuld. Designet er med Mandukas innovative interlock spænde, som sikrer den justering du gør dig.

  • 244 cm
  • Naturligt bomuld
  • Vælg mellem to farver

Pure2improve Yoga set

I dette yoga sæt fra Pure2Improve, får du både et yogabælte og en yogablok, til yogatræning derhjemme. Yogablokken giver støtte og stabilitet til din træning. Bæltet er af slidstærkt stof, med D-spænde til justeringerne.

  • 180 cm
  • Slidstærkt stof
  • Blok og bælte i sort

Hvad er et yogabælte?

Et yogabælte ligner egentlig på mange måder et klassisk bælte. Du kan bruge det til yogatimen ude, som hjemme, eller til simple udstrækningsøvelser. Det er et ikke-elastisk, langt bælte, typisk af bomuld eller nylon, som har spænde i enden. Det er et simpelt design, som gør den let at have med til alle yogatimer.

Fordelene ved at bruge et yogabælte

I yoga laver du bl.a. kropsstillinger, simple som kompliceret, der strækker kroppen, og det er her et yogabælte, kan gavne dig. Yogabæltet giver dig mange muligheder indenfor strækøvelser, og gavner især din fleksibilitet og muskelafspænding.

Range of motion

Med et yogabælte kan du øge din range of motion. Range of motion er bevægelsesudslaget i en øvelse. Kan du for eksempel nå dine tæer, når du bøjer dig forover, mens dine ben er strakt. Så er det bevægelsesudslaget i denne øvelse. Det vil være et øget bevægelsesudslag for øvelsen, hvis du efter noget tid kan gå fra at kunne nå dine tæer, til at kunne have en flad hånd på gulvet. Et yogabælte kan derfor være med til at øge dit bevægelsesudslag, ved at vikle det om dine fødder og hive dig frem. Det vil hjælpe dig til at presse bevægelsen længere end hvad din krop selv kan, og gøre dig mere fleksibel.

Muskelstyrke

Yogabæltet kan også hjælpe på din muskelstyrke, da den kan bruges til at skabe modstand og balance. Modstanden kan du skabe ved eksempelvis at hive bæltet i hver sin ende med dine armen, og holde den position. Det statiske pres stimulerer dine muskler, selvom der ikke er vægt i bæltet.

Design

En anden god fordel ved et yogabælte, er den tilpasningsevne det har, til lige det du har brug for. Spændet for enden, gør det muligt at gøre bæltet cirkulært, eller hæfte det rundt om andre ting eller til andre yoga remedier. Det kan samtidig også give dig en bedre fornemmelse af din positur, og generelt en bedre positur.

Yoga med og uden et bælte

En kropsstilling i yoga giver et godt stræk, ligemeget om du benytter dig af et yogabælte eller ej. Men er du nybegynder, eller har brug for mere udfordring i dine kropsstillinger, så er yoga med et bælte helt oplagt.

Sådan bruger du et yogabælte

Du kan bruge dit yogabælte i rigtig mange øvelser. Især hvis du er nybegynder, eller mindre fleksibel, så kan dit bevægelsesudslag blive en del større. Når det er dit bevægelsesudslag du vil øge, bruger du yogabæltet til at gøre bevægelsen større. Så skal du tættere på dine tæer, skal bæltet bag fødderne, så du kan trække dig tættere på, ligemeget om det er stående eller siddende. Et andet stræk, som eksempel, er hvis du ligger på ryggen med benene strakt, og så skal have den ene ben så tæt på din overkrop som mulig. Stadig med strakt ben. Så kan du tage yogabæltet rundt om læggen på det ben der skal mod dit ansigt, for at sørge for benet forbliver strakt, og trække det.

Øvelser

En øvelse hvor yogabæltet er virkelig effektivt, er når du skal åbne dine skuldre og brystkasse op. Tag fat om bæltet med begge hænder, med en afstand der er lidt bredere end din skulderbredde. Hold armene strakt ud foran dig, og bevæg dem over dit hoved. Dine arme er nu strakt over dit hoved, med yogabæltet imellem, og for at mærke strækket skal du trække dine arme bag dit hoved, og trække så langt du kan. Du skal holde strækket der hvor det føles mest ubehageligt, for at blive åbnet godt op i skulder og bryst.

En øvelse hvor bæltet også er rigtig gavnligt er “The full Boat”. En øvelse hvor du skal sidde på numsen, med strakt ryg og strakte ben. Bæltet skal rundt bag dine fødder, og du skal have fat i enderne med hænderne. Nu skal du trække benene opad, stadig med strakte ben, så din krop kommer til at ligne et siddende V. Her bruger du yogabæltet til at holde positionen, og til at holde benene oppe og holde balancen.

Hvilken slags yogabælte skal jeg vælge?

Der findes mange slags bælter, der kan variere i længde, udseende og materiale.

Længden på et klassisk yogabælte er omkring 200 cm, men du kan sagtens få dem længere eller kortere. Er du højere end gennemsnittet, eller hvis du vil være rigtig kreativ med dit yogabælte, vil det give mening at vælge et bælte der er 280 cm eller længere. Et længere yogabælte kan også hjælpe, hvis du ikke er særlig fleksibel.
Der er også bælter der er lavet helt korte, og lavet til at kunne have din hånd eller fod igennem enderne, som kan være en fordel til et stræk med kort afstand mellem fod og hænder, for eksempel.

I forhold til deres udseende, har bælterne forskellige farver, så du kan vælge din yndlingsfarve. Noget andet der også kan variere, er den måde bælterne spændes på. Nogle har det klassiske D-form spænde, hvor andre kan have en klassiske rektangel form, hvor du spænder snoren i.

FAQ

Tidligere artikelKoffeinpiller | Et effektivt energiboost til din træning
Næste artikelStyrketræning med bold | Øvelser med medicinbold, gymball og balancebold

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her