Sådan får du mere bevægelse ind i hverdagen

0
16

Denne artikel indeholder annonceret indhold

Du ved det godt – motion er sundt for din krop og dit helbred, men alligevel kan det være svært at få den vigtige bevægelse ind i hverdagen. Her guider vi derfor til, hvordan du kan få mere daglig motion, så din krop bliver sundere, og du måske kan komme af med nogle af de overflødige kilo, der har siddet på sidebenene lidt for længe.

Kost og motion hænger sammen

Hvis du gerne vil have en sund krop, skal du både tænke over bevægelse og den mad, du indtager. Kosten spiller en meget væsentlig rolle for din sundhed, og den går hånd i hånd med motionen, når du gerne vil have krop og sind i topform. Her lister vi tips til, hvordan du både kan få mere motion og sunde retter ind i hverdagen:

  • Gør sund aftensmad spændende
  • Start i det små med motion
  • Vælg den motionsform, du godt kan lide
  • Overvej hjemmetræning
  • Det er de små ting, der tæller

Gør sund mad spændende

Mad med mange kalorier er usundt for dig, hvis du ikke forbrænder dem igen. Har du tendens til at spise usundt, sætter kalorierne sig som fedt på sidebenene og står i vejen for din sundhed. Derfor bør du indtage sundere mad, men sørg for, at den ikke bliver kedelig.

Gør den sunde mad spændende ved at søge ny inspiration i køkkenet. Du kan ty til de sociale medier og blogs online, hvor det bugner med visuelle opskrifter, så du lettere kan komme i gang. Har du meget travlt i hverdagen, kan du også bestille en måltidskasse fra for eksempel HelloFresh, hvor du får tilsendt både opskrifter og fødevarer til middagen. Så er der ingen undskyldning for ikke at lave sund mad.

Start i det små med motion

Når det kommer til motionen, som går hånd i hånd med kosten, så start blidt ud. Læg realistiske planer, så du ikke hurtigt giver op igen. Start med overkommelige mål – det kan for eksempel være at gå en halv time hver dag. Når det er blevet en vane, kan du sætte intensitet og længde op.

Vælg den motionsform, du godt kan lide

Der er ikke noget mere demotiverende end motion, du hader. Hvis motionen hænger dig langt ud af halsen, så overvej, om der ikke er en anden bevægelsesform, du bedre kan lide. Der er utallige former for motion – både holdsport som fodbold, håndbold, volleyball med mere eller solo-aktiviteter som svømning, løb, cykling, roning med videre.

Overvej hjemmetræning

Har du svært ved at sætte dig op til at komme afsted til træning, så overvej hjemmetræning. Hjemmetræning er populært som aldrig før, og så er der ingen transporttid. Du kan lave træningsøvelser eller styrketræning på stuegulvet eller yoga i haven eller på altanen. Der er ingen, der siger, at du kun kan dyrke motion i et fitnesscenter, så gør alt, hvad du kan derhjemme. Tag en løbetur eller cykeltur i det fri, eller lav havearbejde.

Det er de små ting, der tæller

Al motion tæller, så i stedet for at afsætte to timer to gange om ugen til hardcore fitness i træningscentret, så få motionen ind i hverdagens rutiner. Det kan være de helt små ting – tag trappen, cykl til bageren, gør rent med musik i ørerne, grav kartoffelbedet op, gå en længere tur med hunden, eller bevæg dig i din frokostpause.

Motivationen er vigtig

Motivationen er vigtig for, om du bliver ved, når det kommer til motion og kost. Sørg for at være så motiveret som muligt, og gør de nye rutiner til vaner. Så er der større chance for succes.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her