Ugens Inspiration – Claus Blaabjerg (Uge 10)

0
216

Jeg hedder Claus Blaabjerg, er 49 år, og bor i Benløse, Ringsted. Her har jeg et lille hus sammen med Britt, som også er løber. Til dagligt arbejder jeg i Næstved, i en virksomhed der laver ventilation til blandt andet datacentre. På løbefronten har jeg gennemført over 450 x marathon.

Hvornår begyndte du at gå op i at løbe?

Jeg mener, at mit løb startede i 2013, hvor min daværende kone, begyndte at løbe små ture på 3 km. Jeg tænkte, hvor svært kan det være… Det viste sig at være meget svært, og jeg måtte gå efter 500 meter. Et kig i spejlet afslørede også ca. 20 kg for meget. Det var en øjenåbner, og jeg begyndte at gå ture og spise sundere. Efter et par måneder, havde jeg smidt 10 kg, og jeg begyndte at gå/løbe i det små. Og det blev starten på min løbekarriere.

Hvilke ændringer har du gjort dig efter du begyndte at gå op i løb?

I starten var kosten vigtig for mig, pga. mit vægttabs forsøg. Men jeg blev ret hurtigt glad for løb, og efterhånden, som der kom flere kilometer på kontoen, steg min appetit, og jeg spiste løs, vægttabet stoppede ved de -20 kg. Men jeg kunne løbe, og spise som jeg ville, jeg var glad. I dag har jeg i perioder meget fokus på kost, jeg spiser meget grønt, og har vejning ugenligt.

Hvad betyder sundhed for dig?

Jeg tror, det er vigtigt at se sundhed, som flere elementer, et godt arbejde, hvor man trives. Gode venner, man kan dele oplevelser med. En god hjemmebase, jeg har selv prøvet manglende opbakning, og det er ikke sundt. Kosten og løbet, det at være aktiv, er den direkte målbare sundhed.

Hvordan ser din uge ud ift. træning?

Jeg løber ca. 70-80 km om ugen, fordelt på 3-4 ture, hvor det ene ofte er et marathon i weekenden. Normalt løber jeg en gang interval i starten af ugen, og en tempo tur midt på ugen.
Jeg styrketræner en smule hver dag, og går til yoga en gang om ugen

Hvor vigtigt er det for dig at være aktiv i løbet af ugen?

Meget vigtigt, jeg tager næsten alle trænings ture alene, her for jeg tømt hjernen for tanker, samt for vendt nogen ting med mig selv, det kan være drømme, ting er bør arbejde med, på det personlige plan. Jeg går ofte lange ture med min kæreste, det er en virkelig god måde, at få talt sammen, uden at den ene har en telefon i hånden.

I weekenden står den på marathon, her mødes jeg med vennerne, en super god måde at være social på, samtidig med at kroppen bliver vedligehold.

Hvordan holder du motivationen ved lige?

Jeg bruger ofte mine ture til de lidt større løb herhjemme, eller i udlandet som motivation. Jeg har perioder, hvor jeg ikke rigtigt gider løbe, som på en kold og blæsende regnvejrsdag. Så løber jeg og tænker på mine mange små forlænget weekender, hvor omdrejningspunktet er et stort løb. Jeg har altid et mål at løbet efter, det kan være en bestemt tid, et antal løb eller noget andet. Det er vigtigt for mig at have mål, og på den måde holder gnisten på de lidt dårlige dage, som altid vil komme.

Hvad er dit bedste træningsråd til folk, der gerne vil igang med at være aktive?

Hvis du starter op på løb, så gå roligt i gang. Jeg har set virkelig mange, som bliver utrolige hurtige løber på rekordt tid, for så at blive skadet gang på gang. Kroppen bliver ikke en løbekrop på et halvt år, det tager i min verden et par år, at bygge kroppen op. Så ordsproget – tålmodighed er en dyd – passer meget godt her.

Find et løbefællesskab at dele dine oplevelser med, så finder du mange venner med samme interesse som dig, og et ret godt sammenhold. Det er også en god måde at dele erfaringer på.

Hvad er målene og ønskerne for fremtiden?

Jeg håber på en PR på marathon i løbet af foråret, men ellers er det bare at holde mig løbene, uden skader. Marathon nr. 500 er også inden for rækkevidde.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her