Ugens Inspiration er Anne-Mette (Uge 35)

0
23

Mit navn er Anne-Mette, jeg er 27 år og bosat på Djursland sammen med min kæreste gennem 9,5 år og vores to katte. 

Jeg har i halvandet år været sygemeldt, idet jeg har nogle ting, jeg kæmper med psykisk. Når man så samtidig er rigtig rigtig overvægtig, så kan man nemt skyde en hvid pil efter at få det psykiske op at køre. 

Hvornår og hvordan begyndte din livsstilsændring

Min livsstilsændring som er det første, ud af mange forsøg med kur, der rigtigt har virket, begyndte i slutningen af februar 2020, efter min veninde foreslog mig en bestemt coach, som jeg burde købe en kostplan fra. Det valgte jeg så at investere i, selvom jeg ikke havde de store forhåbninger eller forventninger overhovedet, i og med jeg havde fejlet mange gange forinden med diverse kure, samt blevet afvist til en gastric bypass allerede hos egen læge (grundet BED).

Men jeg var bare så desperat for at gøre noget, især efter min afvisning af Gastric Bypass-operationen, som jeg udelukkende valgte at ty til i endnu et desperat forsøg, efter jeg uden effekt havde afprøvet det dyre vægttabsmedicin Saxenda kort forinden. 

Jeg ønskede mest af alt at opnå en sund krop, som ikke var yderligere i fare for livsstilssygdomme og for at opnå den livskvalitet, jeg fuldstændig havde mistet. Det var sindssygt hårdt at være fanget i egen krop. Som om var man både i et fysisk og et mentalt fængsel. Der var ingen, der kunne gøre det for mig, det var fuldstændig op til mig selv. Hvilket pres og hvilket ansvar, det var!

Men jeg vidste, både jeg (mentalt) og min krop (fysisk) havde brug for det, og jeg var nødsaget til at komme ud fra det fængsel. Da jeg fandt ud af, hvor forholdsvist “nemt” det var at tabe sig (fysisk), og efterhånden mærkede kampen for at være tålmodig (psykisk), gik det op for mig dér, at det ville være det hele værd. Jeg troede, jeg skulle ned på drømmevægten (64 kg) for at mærke glædes- og lykkerus. Men nej. Det skete helt af sig selv ret hurtigt i mit forløb, og det skete ikke ved at kigge på tallet på vægten, det skete ved at kigge på mit eget spejlbillede. 

Det var først under min livsstilsændring, at jeg sådan for alvor forstod, at det på ingen måde behøver at være restriktivt eller svært at tabe sig, hvis blot du balancerer dit indtag og forbrænding af kalorier. 

Hvilke ændringer har du gjort dig?

Jeg begyndte med det samme at tælle kalorier. Det blev jeg nødt til for at følge min kostplan, som jeg brugte slavisk de første 3 måneders tid. Jeg havde også tænkt mig at begynde at gå ture, men min tunge krop ville ikke samarbejde med det mentale. Det var der dog ikke noget at sige til med en kampvægt på 157,4 kg. Jeg begyndte at gå et par gange om ugen sammen med min mor, og vi taler meget meget små “ture” på 4-500 meter pr. gang.

Men lige så stille kunne jeg sætte flere og flere kilometer på, og i perioder længere henne i mit forløb handlede det ikke om længden – men intensiteten af gåturen. Jeg ville udfordre mig selv i at sætte farten op, og så kiggede jeg på, hvor hurtigt jeg i gennemsnit gik pr. kilometer (via mit applewatch). Derefter blev det til udfordringer via mit fællesskab på min vægttabsprofil på instagram og først for knap 2 uger siden, begyndte jeg at udfordre mig selv med at gå 10 kilometer på én strækning, og det har jeg nu gjort to gange. 

I dag, halvandet år senere, tæller jeg stadig kalorier. Jeg har erfaret, at i perioder hvor jeg ikke har haft gjort det i mit vægttab, tager det fuldstændig overhånd, fordi man mentalt tror, man godt kan styre det. Det kan jeg bare ikke, det må jeg erkende, men jeg håber at få et sundt forhold til mad, og ikke et forstyrret et, som det jo stadig på sin vis er, enten i løbet af mit vægttab fortsat, eller gennem terapeutisk behandling senere. 

Hvad har din livsstilsændring gjort for dig?

Den har givet mig et vægttab på 51 kg indtil videre. Målet er at have smidt 91 kilo inklusiv den løse hud, der formentlig kommer til at være efterfølgende, idet jeg allerede har noget på nuværende tidspunkt. Min livsstilsændring har også resulteret i, at min angst ikke får lov at styre så meget mere, som den har gjort. I form af at være bange for at være alene, at være bange for at udvikle sukkersyge og endnu mere fatale livsstilssygdomme. Derudover har den givet mig et meget, meget fint blodtryk samt lav hvilepuls. 

Rent mentalt har det jo nærmest gjort endnu mere, idet jeg virkelig mærker en kæmpe bedring i mit selvværd og i mit humør. Jeg har mere tro på mig selv og har fundet mere ro i den person, jeg er og mine egne værdier og værd. 

Hvordan holder du motivation ved lige?

Som det nok gør sig gældende for alle i et større vægttabsforløb, så falder og stiger motivationen fra tid til anden, og det kan der være rigtig mange årsager til. For mit vedkommende, stiger motivationen til at fortsætte, hver gang jeg taber vægt, fordi jeg så føler, jeg har gjort det godt, og jeg kan være stolt af mig selv.

Modsat falder motivationen når jeg enten har taget på (som oftest skyldes væske i kroppen eller ømme muskler fra meget bevægelse) eller hvis vægten står stille. Og grundet min psyke, som er så ekstremt nem at knække, så kan jeg virkelig synke ned i et hul og desværre have alt mit fokus på det resten af dagen, hvis vægten ikke går nedad hver uge. 

Hvad betyder sundhed for dig?

Sundhed betyder meget for mig, fordi jeg føler, at det psykiske og den fysiske sundhed går hånd i hånd. Hvis jeg har spist “sundt”, som for mig på nuværende tidspunkt betyder ‘i kalorieunderskud’, så mærker jeg også mere lyst til at bevæge mig og være aktiv, fordi fed mad (kalorietæt mad) eller det at være i kalorieoverskud, gør mig dvask og træt og har modsat effekt på min lyst til bevægelse.

Og spiser jeg for kalorieholdigt mad og overskrider mit kalorieindtag, ender det nok med et plus på vægten, som så ender ud i negativitet og skuffelse over mig selv og det har ingen gavnlig effekt på vægttabet. 

Hvor vigtigt er det for dig at være aktiv i løbet af ugen?

Det er meget vigtigt for mig at være aktiv i løbet af ugen. Jeg kan nemt mærke det i kroppen, hvis jeg bare har haft to dage uden bevægelse udenfor mit hjem eller bare med alt for lidt skridt i benene (under 5000 skridt om dagen). Derfor sørger jeg for så vidt muligt, at der aldrig går mere end en dag imellem mine gåture.

Det gør mig også virkelig glad og jeg får langt mere mentalt overskud, af at være ude og gå i en god fart med god og høj musik i ørerne. Jeg foretrækker også at gå selv, medmindre folk som minimum går i mit tempo eller hurtigere. 

Hvad er dit bedste råd til andre, der gerne vil påbegynde en livsstilsændring?

De bedste råd jeg virkelig ønsker at give videre til andre, er:

  • Vær skeptisk overfor den information, du finder på nettet. Der findes så mange forskellige holdninger til, hvad der er mest rigtigt at gøre og hvor mange kalorier man bør spise – men du skal lytte til din egen krop og mærke efter.
  • Der findes ikke usund mad, men der findes usunde mængder!
  • Spis den mad og eventuelt det slik og de snacks, du finder mest tiltalende hver dag – husk dog at holde overblik over dine kalorier ved at tælle dem – selvom det måske virker uoverskueligt.
  • Chancen for succes og for at nå dit mål er langt større, hvis du spiser de ting, du elsker at spise og ikke sætter flere restriktioner end nødvendigt. 
  • Spis aldrig nogle af dine forbrændte kalorier, medmindre du har bevæget dig ekstremt meget ift. dit daglige energiforbrug 

Hvad er målene og ønskerne for fremtiden?

  • Målene er, at komme ned i størrelse 36 i tøj, købe stramtsiddende jeans og tætsiddende kjoler. 
  • Ønskerne fysisk: At komme ned og veje 64 kg eller tilsvarende til en størrelse 36 i tøj, få lavet hudreducerende operationer, de steder det er nødvendigt, at få lavet et brystløft, at kunne blive båret rundt på af min kæreste.
  • Ønskerne er mentalt: At være mega glad i egen krop, føle en ekstrem selvtillid og føle mig både feminin, sexet og værdig. Det tror jeg aldrig sådan rigtig, jeg har følt mig, hvor det ikke har været overfladisk. 

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her