Ugens Inspiration – Kenneth (Uge 16)

0
497

Jeg hedder Kenneth, er 59 år og lever sammen med min kæreste i Aarhus. Jeg er uddannet socialpædagog og har i en årrække arbejdet med personer med psykiske udfordringer og misbrug.

Jeg har i en stor del af mit voksenliv levet ret usundt, forstået sådan, at inden jeg fandt min kæreste, gik jeg ofte i byen. Det vil sige en del alkohol, spiste ret usundt og røg al al for mange cigaretter. De sidste 5 år har jeg arbejdet mere bevidst på at ændre min livsstil og blive en lidt bedre udgave af mig selv.

Hvornår begyndte du at gå op i løb?

Jeg begyndte at løbe for ca. 15 år siden og meldte mig hurtigt ind i løbeklubben Aarhus 1900. Jeg indså hurtigt, at hvis jeg skulle afsted var det vigtigt for mig, at løbe sammen med nogen og her er en løbeklub bare det optimale.
Jeg er motions- og social løber – med tyk streg under. Jo, jeg deltager i diverse løb. Primært halvmarathons og diverse trailløb. For mig er det er løbeoplevelsen der er i højsædet og ikke tiden.

Dette skyldes nok, at jeg aldrig har været en specielt hurtig løber. Jeg nyder at deltage i løb. Stemningen og fællesskabet er for mig noget unikt. Jeg er uddannet løbetræner og har de sidste 9 år været træner for et hold i Aarhus 1900. Mit løbehold hedder Grønt Hold. Vi er cirka 25 glade løbemotionister, som jeg laver træning for 3 gange om ugen. 2 hverdagstræninger og en længere tur lørdag formiddag.

Hvilke ændringer har du gjort dig efter du begyndte at gå op i løb?

For det første stoppede jeg med at ryge for ca 2 år siden, noget jeg skulle havde gjort længe før. Jeg har reduceret mit alkoholforbrug en del. Dog uden at jeg er fanatisk. Jeg sætter pris på en god øl, så det er der stadig plads til specielt når det er weekend.
Ift til kost, så køber jeg ikke så ofte junkfood o.lign. Jeg spise ganske almindelig mad, lidt mindre på tallerkenen og lidt flere grønsager.

Hvad betyder sundhed for dig?

For mig er sundhed lig med fysisk velvære. Det vil sige, at jeg er i en fornuftig form og ikke vejer alt for meget. Sundhed er også at give mig selv mulighed for at dovne, ligge på sofaen og se noget i flimmerkassen.
For mig er det vigtigt at få et afbalanceret forhold til kost, alkohol og motion. Jeg er af den opfattelse, at intet er forbudt – men alting med måde.

Hvordan ser din uge ud ift. træning?

Jeg løber ca. 40 km om ugen fordelt på 4 træningspas. 2 træningspas har fokus på tempo eller bakker, de andre træningspas er primært rolige ture. Herudover kører jeg MTB 2 timer og svømmer en time pr. uge.

Hvor vigtigt er det for dig at være aktiv i løbet af ugen?

Jeg har tidligere i mit liv prøvet ikke at være særlig aktiv og jeg er sikker på, at det var årsag til, at jeg gik ned med depression og levede ret usundt. Så det at være aktiv er et must, hvis jeg psykisk og mentalt, skal have det godt.
Hvis jeg ikke får løbet/trænet i løbet af ugen, bliver jeg mut og indelukket, hvorimod træning gør mig glad og positiv.

Hvordan holder du motivationen ved lige?

Jeg nyder at være løbetræner for holdet og det er min største motivationsfaktor. Det at give andre mennesker et kvalificeret motions-løbetilbud og se dem komme i bedre form gør mig helt glad. Sociale medier spiller også en rolle i min motivation, jeg nyder at se andre deltage og gennemføre løb, jeg lægger selv diverse fotos af løbeholdet og mig selv op på Facebook og Instagram.

Hvad er dit bedste træningsråd til folk, der gerne vil igang med at være aktive?

Prøv nogle forskellige aktiviteter. Find herefter ud af, hvilken aktivitet du synes om, og kom så i gang. Lidt aktivitet er bedre end ingen aktivitet. Hvis man som mig, har svært ved at gøre tingene alene så søg nogle fællesskaber. Det gør det lidt mere forpligtende og i mine øjne er det også sjovere at være aktive sammen med andre.

Hvad er målene og ønskerne for fremtiden?

Et af mine mål er hele tiden at udvikle mig som motions- og løbetræner, så mine træninger ikke bare bliver gentagelser.
Jeg vil gerne løbe et løb med nummer på i kvartalet. Både byløb og trailløb er herlige oplevelser.

Tidligere artikelMangler du vægtskiver i 50 mm? Find alle slags her!
Næste artikelMotion er for alle

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her