Ugens Inspiration – Camilla (Uge 27)

0
135

Jeg hedder Camilla, 32 år, gift, og sammen med min mand har vi to små drenge, bosat lidt nord for København. Drengene er 1 og 3, så hverdagen er fyldt med børn, utrolig mange snacks, nedsmeltninger, men dobbelt så mange kys og kram.

Jeg har været så heldig, at min mand går lige så meget op i løb som jeg, så vi har i tiden før børn og nedlukninger haft mange løbeoplevelser sammen. Fælles er passionen for langdistance, hvor vi har flere halv- og helmaraton på hvert vores løbe-CV. Min mand var også ham der hjalp mig i gennem mit første maraton, og har siden da delt endnu flere maratonoplevelser med både hinanden og venner

Hvornår begyndte du at gå op i løb?

Sommeren 2009. Jeg var et sted i livet, hvor jeg ikke havde det særlig godt. I et forsøg på at komme videre fra et mørkt sted, begyndte jeg at løbe. Det var helt nyt, og aldrig noget der havde sagt mig noget. Men langsomt, som formen blev bedre og distancerne længere, forelskede jeg mig i løb. Så allerede i efteråret 2010 gennemførte jeg mit første halvmaraton.

Det var det fysisk hårdeste, jeg nogensinde havde prøvet, og min form var slet ikke til at løbe et helt halvmaraton. Men ikke desto mindre blev jeg ikke skræmt helt væk, og i efteråret 2012 løb jeg så mit første maraton i Amsterdam, sammen med min mand og med venner på sidelinjen til at heppe. Det var en endnu vildere oplevelse, og jeg havde slet ikke trænet ordentlig op til det. Men jeg gennemførte det og var så stolt.

Hvilke ændringer har du gjort dig efter du begyndte at gå op i det?

Rent kostmæssigt har der ikke været kæmpe forandringer. Jeg havde lidt tendens til at køre en del efter fastfood, men det lagde jeg på hylden. Så begyndte jeg at mærke efter mæthed, hvilket hjalp til et mindre vægttab, som jeg også havde ønsket at opnå. Jeg begyndte at undersøge nærmere om kostens betydning på performance, og lærte at spise ifht. at få energi til at løbe langt.

Ved siden af løb begyndte jeg også dengang at styrketræne, og jeg fandt en kæmpe glæde i at mærke mig selv blive stærkere. Som en ekstra bonus havde det også en positiv effekt på løb, så der gik ikke længe, før jeg lavede personlig rekord på halvmaraton-distancen og lærte, hvad både kost og en godt tilrettelagt træningsstrategi kan gøre af underværker.

Hvad betyder sundhed for dig?

Sundhed handler først og fremmest om mit mentale helbred og mine relationer. Er der ikke balance i det, og specielt med fokus på relationerne, så slår det mig helt ud. Det er en kæmpe energisuger, der også går ud over den fysiske træning.

For det fysiske helbred, kan jeg mærke, hvis kosten har båret præg af at være lidt ensidig. Så at have en god fysisk følelse i kroppen, hvor jeg kan mærke, at den får den næring, den efterspørger, og jeg har god fysisk energi, betragter jeg også som sundhed.

Hvordan ser din uge ud ift. træning?

Jeg løber pt. tre gange om ugen. To gange i løbet af hverdagene, hvor jeg bruger løbebåndet, mens min mindste søn sover lur. Her lægger jeg oftest intervaltræning eller leger generelt lidt med fart.

I weekenden løber jeg en længere tur. Da jeg lige er genstartet på løb, efter graviditet og barsel, har jeg besluttet at løbe på tid. Det gør, at jeg fx ikke kommer til at løbe for stærkt og ikke fokuserer for meget på distancen. I løbet af ugen laver jeg også yoga i hvert fald én gang, og forsøger at få lavet et mindre full body-styrketræningsprogram to gange om ugen.

Hvor vigtigt er det for dig at være aktiv i løbet af ugen?

Min træning er også lig med min alenetid. Når man har to små børn og et hamsterhjulsliv at holde ved lige, så er det virkelig vigtigt for mig at få denne her rum tid til bare at være Camilla. Det giver mig mentalt mere overskud. Fordi jeg kan mærke min fysik blive bedre, kan jeg også mærke at jeg får bedre energi til at rumme hverdagen. Lige nu kan jeg slet ikke forestille mig, hvordan jeg ville have det, hvis ikke jeg løb og trænede.

Hvordan holder du motivationen ved lige?

Jeg sænker barren. Simpelt, men det bedste råd jeg nogensinde har fået, fordi det kan overføres til mange aspekter af livet. Hvis ikke jeg kan finde overskuddet til lige præcis dét, jeg oprindeligt havde planlagt, så er der intet, der forhindrer mig i at ændre det til noget, jeg kan overskue. Og så får jeg det gjort.

Det giver også følelsen af, at man holder fast i sin træning – hvilket jeg jo gør – så man egentlig bare fortsætter sine gode vaner. Og så er mine børn i sig selv en motivationsfaktor. At være i god nok form til at kunne lege og tumle med dem, og samtidig forhåbentlig være et forbillede for dem, der viser at fysisk bevægelse er fedt, er den ultimative motivation.

Hvad er dit bedste træningsråd til folk, der gerne vil igang med at være aktive?

Del dit mål op. Min gode veninde delte med mig, at hun gerne ville komme ind i vanen at løbe 5 km på 25 minutter tre gange om ugen. Og så spurgte hun, hvordan jeg ville anbefale at komme i gang. Til det kunne jeg svare, at det var tre individuelle mål, så hun skulle fokusere på én ting af gangen.

Fx start med at prøve at komme ud tre gange om ugen (eller to gange, eller hvad der er ens mål). Det gjorde jeg selv, da jeg skulle genstarte her sidst. Når først dén vane sidder fast, så kan man begynde at kigge på de næste ting. For hvis det hele er samlet som ét mål, er chancen for, at man selv synes, man fejler virkelig høj.

Hvad er målene og ønskerne for fremtiden?

Lige nu er mit mål at komme tilbage til at kunne løbe maraton. Jeg har selvfølgelig et delmål om først at ramme et halvmaraton, men maraton er helt sikkert det helt store mål lige nu. Jeg drømmer om at løbe sammen med min mand igen, men der er nok lidt lange udsigter til, at det kan lykkedes, så længe vi har så små børn, som vi har. Men det forhindrer mig i hvert fald ikke at drømme om det. På sigt håber jeg også, at mine to drenge hopper med på vores løbeglæde og måske selv kommer til at interessere sig for det.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her