Kompressionsstrømper til skinnebensbetændelse | De 5 bedste

0
73

Virker kompressionsstrømper egentlig til skinnebensbetændelse? Og er de rent faktisk det værd at få fat i, hvis du bøvler med skinnebenbetændelse? Alt det får du svar på i den her artikel. Vi sørger selvfølgelig også for, at der er nogle af de bedste til dig, så du kan få købt en med det samme og komme godt i gang med din løbetræning!

5 typer af kompressionsstrømper til skinnebetændelse

Plussock Sports Kompressionssok til kvinder 

Brug disse, hvor end du har brug for støtten!

Materialet er nøje udvalgt og sørger for maks støtte, og så indeholder det endda Prolen® Siltex og Prolen® Bodyfresh, som sørger for, at du kan løbe lige så langt, som du vil – og så slipper du stadig for sure tæer 😉 Det er altså win win! Og endnu endnu bedre er, at disse er i størrelser efter din læg. Så du får et helt perfekt match!

Plussock Sports Kompressionssok til mænd

Materialet er stadig toppen af poppen og indeholder Prolen® Siltex og Prolen® Bodyfresh. Du slipper altså stadig for sure tæer – selvom du er en mand.

Du kan oven i købet vælge mellem 2 forskellige typer af kompression, alt efter om det skal være forebyggende eller om det er, når skaden er sket. Det er lige så vel stadig læggen, du måler efter, når du skal finde dit perfekte match, der sidder som smurt på. 

Colibri Calfpro m. lynlås 

Bryder du dig ikke om “sok” delen i din kompressionsstrømpe, så er det her svaret. Den er uden foden og sidder blot på læg-delen.

Denne model er med “tape”, så den har et perfekt fit, der under hele træningen beskytter og træner læggen og skinnebenet under hele turen. Der findes hele 5 størrelser, så der er god mulighed for et match, der sidder helt perfekt.

Seger Compression Løbestrømper

Et par klassiske kompressionsstrømper, der giver dig den helt optimale effekt, når du er ude at løbe. Der er forstærkning ved tæerne, så de holder længere end standarden og så er der selvfølgelig elastik over foden, så de er behagelige under løb. Der er mesh materiale på overside af foden, så de kan ånde under løb.

Salomon X Ultra Crew Mid

Er du ikke til de lange strømper, når du er ude at løbe, men ønsker stadig fordelene ved kompressionsstrømper? Disse er kortere – men er stadig effektive ift. blodgennemstrømningen. De fås i flere størrelser.

Har kompressionsstrømper til skinnebensbetændelse en effekt?

Der findes to typer af kompressionsstrømper. Nogle er lavet og sælges uden dokumentation for, at det har en medicinsk effekt. De, som er medicinsk dokumenteret, er oftest dem, man ser ældre eller folk med et dårligt blodomløb bruge af sundhedsmæssige grunde. De er nemlig nødt til at bære kompressionsstrømper for deres velvære.

I denne artikel har vi fokus på kompressionsstrømperne, du kan købe i sportsbutikkerne, som kan hjælpe mod en mild skinnebensbetændelse eller som bidragelse til at forebygge.

Kompressionsstrømperne kan alene ikke aflede en skinnebensbetændelse. Men kombinerer du et par gode sko, en god træning og øvelser, der bidrager til en mindskning af skinnebensbetændelse, så er du godt på vej med et bare kompressionsstrømper oven i.

Hvad gør kompressionsstrømper?

Når du køber de klassiske kompressionsstrømper i din sportsbutik, er der flere ting, du kan forvente forbedres. Det er blandt andet:

  • En forbedret venepumpefunktion, så dit blod bedre bliver pumpet rundt i din krop. Et blodomløb, der virker på sit allerbedste, betyder nemlig mindre ømme muskler bagefter – og endnu bedre, så kan det være grund for, at din træthedsfornemmelse i benene bliver udskudt.
  • Bruger du dem efter en udmattende løbetur, så har de specielt en god effekt under restitutionsperioden.
  • De afhjælper hævede fødder og underben
  • De gør det lettere for kroppen at komme af med affaldsstoffer
  • Mindre vibrationer i benene under løb

Hvordan skal kompressionsstrømper sidde?

Hvordan skal en kompressionsstrømpe sidde? Der findes et hav af kompressionsstrømper derude, som er lavet i forskellige størrelsesforhold og det kan derfor være svært at finde et match, der sidder helt perfekt.

Når du skal på din søgen efter de perfekte kompressionsstrømper, vil du oftest støde på størrelser, der er enten efter din skostørrelse eller lægstørrelse. Vil du have det helt perfekte match, så er det størrelser, der er baseret ud fra din lægstørrelse, du skal vælge. De er nemlig i en størrelse, som vil føles som smurt på dine læg.

Vælger du efter en skostørrelse, så vil størrelsen være baseret ud fra, hvad den generelle fodstørrelse kan forventes at have i lægstørrelse. For mange er det et fint fit og giver stadig den ønskede effekt, som en kompressionsstrømpe skal. For at en kompressionsstrømpe har den fulde effekt, skal den sidde til. Sidder den ikke til, så kan den ikke hjælpe med, at du f.eks. undgår vibrationer under løb eller at dit blodomløb forstærkes.

Så din kompressionsstrømpe, hvad end det er til skinnebensbetændelse eller ej, må gerne sidde til. Den skal selvfølgelig ikke sidde så stramt, at du ikke kan løbe eller at det begynder at gøre ondt. Men den skal sidde til og det må godt tage lidt tid at vænne sig til. Det er meget normalt, når du først får den på.

Hvordan finder jeg de perfekte kompressionsstrømper til skinnebensbetændelse?

Ligesom med alt andet, så skal købet sidde perfekt og bare spille. Det skal ikke være for stort og det må ej heller være for småt. For lad os være ærlige, sidder det ikke perfekt, så får vi det aldrig brugt. Det gør sig også gældende for kompressionsstrømper til skinnebensbetændelse.

Er de for store, så giver de ikke den fulde effekt og er de for små, så kan du sikkert ikke få dem på. Så det hele skal være perfekt. Vi hjælper dig derfor på vej mod de perfekte kompressionsstrømper, så du kan få mest muligt ud af dem.

Størrelse

Strømperne skal føles, som var de smurt på. Det betyder, at de altså gerne må sidde tæt og føles stramme. Det skal selvfølgelig ikke være så stramt, at du slet ikke kan få dem på og når du endelig har dem på, så stopper de al blodomløb. Det duer ikke. De skal sidde tæt, men stadig så du kan bevæge dig og løbe.

De fleste er nemme at navigere rundt i, da størrelsen er baseret ud fra din fodstørrelse. Det vil sige, er du normalt en 38, så skal du have en kompressionsstrømpe i 38. Er du en 43? Så er det en 43, du skal have. Størrelsesguiden er det samme, hvad end du skal have kompressionsstrømper som forebyggelse af skinnebensbetændelse eller hvis det bare er til at yde mere under løb.

Materiale

Der findes et hav af forskellige typer materialer, der bliver brugt, når det kommer til produktion af kompressionsstrømper. Men hvad er det bedste? Man ser ofte materialer som polyamid og elastan blive brugt, da det er det mest efterspurgte og det, der har bedst virkning på dine ben, når de skal restituere.

Sommetider er den bedste måde at prøve forskellige slags, før du ved, hvad din favorit er. Og det kan selvfølgelig virke som en dyr fornøjelse, men hvis det koster 2-3 forskellige par for at finde det perfekte match, så er det det værd. Så kan du både få en fornemmelse af, hvordan de forskellige mærker og materialer sidder og hvad der bare fungerer allerbedst for dig.

Kan jeg undgå skinnebensbetændelse med kompressionsstrømper?

Har du allerede en slem skinnebensbetændelse eller starter du ud med en al for hård løbetræning, så er en kompressionsstrømpe ikke nok til at “redde” dig. Så vil du undgå at bruge kompressionsstrømper ifm. en skinnebensbetændelse, så er den perfekte kombination de rette løbesko, et par kompressionsstrømper og et løbeprogram, der er tilpasset din nuværende form.

Øvelser til at forebygge skinnebensbetændelse

Er du så uheldig, at du er endt med skinnebensbetændelse, så kan du i dette afsnit lære om øvelser, du kan lave, som hjælper til at behandle og komme dig over en omgang skinnebensbetændelse.

Fodvip på trappe

Stil dig med foden halvt på trappen. Det er din startposition. Stil dig så op på tæerne og hold den position i nogle sekunder. Efterfølgende kører du ned i startpositionen. Gør dette 3 x 10 gange. Det er selvfølgelig helt okay at holde ved gelænderet i siden.

Læg-stræk

Den her kender de fleste! Det er et af de helt klassiske stræk, som vi alle kender. Du placerer blot din fod op ad en trappe, træ, kantsten – anything, og så læner du kroppen ind over dit ben. Under øvelsen bør dit knæ være let bøjet, så det kan mærkes. Det anbefales, at du holder positionen i 30-60 sekunder, inden du skifter ben.

Stræk med elastik

Har du en elastik derhjemme, så er stræk med elastik en fantastisk måde at afhjælpe en skinnebensbetændelse. En nem øvelse at starte med, er at sætte dig på en stol. Placer så din ene fod i elastikken og stræk benet frem. Begynd så at vippe lige så stille med din fod. Du vil med det samme kunne mærke det i skinnebenet.

Saml tøj op med tæerne

Den sidste er lidt sjov og kan nærmest være fordelagtig for dig, der smider dit tøj overalt derhjemme. Put noget let på gulvet, som f.eks. strømper, karklude eller undertøj. Brug så din tæer (her er det selvfølgelig nemmest, hvis du har bare tæer) til at samle tingene op. Det hjælper med at træne flere ting: din fod, akillessene og din læg.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her