Ugens Inspiration – Louise Lundberg (uge 28)

0
709

Jeg hedder Louise Lundberg, er 34 år og er bosiddende i en lille by, der hedder Solbjerg syd for Aarhus. Jeg er uddannet Socialrådgiver på Via University College i Aarhus og har i de sidste 10 år arbejdet som Socialrådgiver i Jobcentret, hvor jeg beskæftiger mig med sygemeldte som målgruppe. Mit arbejde består en stor del af tiden af stillesiddende arbejde i form af en del kontorarbejde og personlige/ telefoniske samtaler med borgerne og diverse samarbejdspartnere.

I min fritid er jeg også aktiv på min Instagram profil: Miss_Louise_87, hvor jeg blandt andet deler ud mit forløb med vægttab, gåture, løb mv. Min vægttabsrejse begyndte i januar 2021 og det var også starten på en mere aktiv livsstil. Jeg gik hver dag omkring 10-20 kilometer og i takt med, at jeg tabte mig 21 kilo, så begyndte interessen for løb at komme snigende og jeg besluttede mig for at give det en chance, hvilket jeg den dag i dag er virkelig glad for.

Hvornår begyndte du at gå op i løb?

Interessen for at prøve kræfter af med at løbe kom i forbindelse med, at jeg havde tabt mig en del kilo. Jeg var vant til at gå lange ture hver dag og i takt med, at jeg var blevet flere kilo lettere, så begyndte motivationen for løbe at vokse. Jeg begyndte at løbe i sensommeren 2021. Til at starte med kunne jeg maksimum løbe en distance på omkring 1 km og så blev det en kombination mellem at gå og løbe. Mange nybegyndere inden for løb kender garanteret godt det med, at man siger: ”Nu løber jeg hen til næste lygtepæl og så må jeg gå lidt igen”. Det gjorde jeg mange gange i starten.

Jeg fulgte ikke noget løbeprogram eller gjorde brug af intervaltræning, da det ikke fangede min interesse. I oktober 2021 kunne jeg mærke en udvikling i forhold til mit løb. Her kunne jeg løbe en samlet distance på 2,5 km uden at gå, hvilket var en kæmpe sejr for mig. Det gav mig blod på tanden, at jeg kunne se, at der faktisk skete en udvikling, så jeg fortsatte med glæde med at løbe uanset vejret. Pludselig kunne jeg i november løbe 5 km uden at gå – så 10 og senere 15 km. Søndag d. 2. januar 2022 løb jeg mit første uofficielle og uplanlagte halvmarathon.

Jeg kunne mærke, at benene havde det fint efter de 15 km, så jeg besluttede på løbeturen, at det skulle være dagen, hvor halvmarathondistancen skulle afprøves. Jeg havde jo tilmeldt mig Bestseller Aarhus City Halvmarathon d.27.12.21, så jeg måtte prøve at se, om jeg kunne løbe denne distance. Det lykkedes mig at gennemføre halvmarathon distancen og jeg var helt vanvittig stolt efter, at jeg havde løbet 21,1 km uden overhovedet at gå. Søndag d.27.02.22 gjaldt det så mit første officielle halvmarathon til Brabrand Sø Halvmarathon (Et Cannonball løb).

Jeg var noget nervøs inden start, men jeg blev simpelthen taget så godt imod af alle de søde løbere og må indrømme, at jeg var stolt over at have gennemført mit første officielle halvmarathon i tiden: 01:58:23. Den gode oplevelse medvirkede til, at der hurtigt kom mange flere løb i kalenderen. Præcis 4 måneder efter mit første officielle halvmarathon kunne jeg fejre mit halvmarathon nummer 25 og hvis alt går vel, så satser jeg på at have løbet i alt 50 officielle halvmarathon omkring ultimo september/ primo oktober 2022.

Hvilke ændringer har du gjort dig efter, at du begyndte at gå op i det?

Jeg er blevet mere opmærksom på, hvor stor en betydning kosten har og indtag af væske i forhold til at kunne præstere sit bedste. Jeg har blandt andet en rutine med at spise pasta til aftensmad dagen før et halvmarathon. 2 dage før et halvmarathon er jeg ekstra opmærksom på at få drukket en del væske. På løbsdagen spiser jeg enten en portion havregrød med kanelsukker eller også bliver det til hvidt brød med Nutella. Hvis jeg spiser havregrød, så spiser jeg det gerne 2,5 – 3 timer før løbet.

Hvis det er hvidt brød med Nutella, så spiser jeg det cirka halvanden time før løbet. Jeg spiser altid en banan 1 time før løbet for at få energi. Jeg har også lært, at man ikke skal eksperimentere med ny slags mad dagen før et løb, da kroppen kan reagere på dette. Dét at jeg er kommet i gang med at løbe giver mig også en tilfredsstillelse i forhold til at vide, at jeg gør noget godt for min krop.

Jeg er blevet mere opmærksom på at lytte til, hvad min krop har brug for. Her har jeg blandt andet kunne mærke, at min krop har et større behov for at få mere søvn, efter at jeg er begyndt at løbe halvmarathon. Det er en vigtig del af restitutionen mellem de mange løb at huske at få sovet.

Hvad betyder sundhed for dig?

Sundhed handler for mig om at have en god balance mellem krop – psyke og sjæl. Dét at finde en balance i hverdagen, hvor man er i harmoni med sig selv. Jeg lever efter, at der ikke er noget, der skal være forbudt. Det hele handler blot om at finde en god balance i forhold til den sunde og knap så sunde livsstil.

Hvor jeg før, i forbindelse med mit vægttab, har talt kalorier, så er jeg nu blevet mere opmærksom på, at kroppen har brug for noget brændstof op til mine halvmarathonløb og her forsøger jeg som tidligere nævnt at tilrettelægge maden efter det, så kroppen får den energi, som den skal have.

Hvordan ser din uge ud ift. træning?

Jeg har ikke rigtig nogle faste løberutiner. Min uge varierer meget fra uge til uge i forhold til løb. Det afhænger meget af, hvor mange officielle halvmarathon jeg har i kalenderen i den pågældende uge. For tiden løber jeg ofte 2-3 halvmarathon på en uge og så løber jeg måske en mindre tur på omkring 5-7 km, idet der også skal være tid til, at kroppen kan restituere efter de længere løb.

Udover mine løbeture, så nyder jeg også at gå lange ture. Jeg nyder specielt de sociale gåture, hvor et familiemedlem, en ven eller en veninde er med, hvor man lige kan få vendt verdenssituationen. Grundet mit stillesiddende arbejde, så bestræber jeg mig på at bruge frokostpausen på at gå en lille tur på omkring 3 km. Det er rart med noget motion samt at få noget frisk luft og energi til resten af dagen på kontoret.

Hvor vigtigt er det for dig at være aktiv i løbet af ugen?

Det betyder meget for mig at være aktiv i form af løb og gåture og få rørt mig i løbet af ugen. Jeg kan mærke, at jeg rent mentalt får det bedre og jeg er mere glad, når jeg har været ude at gå eller løbe en tur. Det giver mig ro i hovedet og tid til at få vendt mine tanker samt tid til at tænke dagen igennem, hvis jeg er ude at løbe om eftermiddagen eller om aftenen.

Hvordan holder du motivationen ved lige?

Det er ikke altid, at motivationen er der, men jeg ved, at jeg aldrig fortryder en løbetur, når jeg først er kommet afsted. Jeg elsker den gode følelse, som jeg har i kroppen, når jeg har løbet, og den følelse forsøger jeg at huske på, når jeg har dage, hvor det er lidt svært at komme afsted. Min motivation til de officielle løb er til gengæld meget høj og her oplever jeg ingen problemer med at komme ud ad døren.

Jeg glæder mig til at mærke stemningen, der er ved de store løb, nye ruter og så er jeg stor fan af det løbefælleskab, der er til Cannonball løbene, som er mindre løb, der er arrangeret af private løbere. Til Cannonball løbene er det ofte mange af de samme løbere, der deltager og selvom, jeg kun har løbet officielle løb siden d.27.02.22, så har jeg virkelig fået mig nogle fantastiske nye venskaber.

Jeg kan sjældent undvære deres selskab i mere end 4 dage. Hvis der går længere tid, så begynder jeg at trippe lidt for at komme afsted, fordi det sociale virkelig kan noget til de løb. Det motiverer mig også at være i dialog med andre skønne løbere via de sociale medier både på Instagram og Facebook. Der er altid gode råd, god opbakning og en masse inspiration ved at følge med hos andre.

Hvad er dit bedste træningsråd til folk, der gerne vil i gang med at være aktive?

Mit bedste råd til andre, der gerne vil i gang med at løbe, er at arbejde med dit mindset. Jeg har erfaret, at ens mindset har stor betydning, hvis du gerne vil have succes med dit løb. Jeg har selv arbejdet med mit mindset i forbindelse med min løberejse og gør det fortsat. Jeg har tit oplevet, at mit hoved pludselig spiller mig et puds og bilder mig ind, at jeg ikke vil/kan løbe mere.

Her prøver jeg ofte at lave en kropsscanning af hoved, krop og kondition, når jeg løber, fordi jeg tit oplever, at det er hovedet, der ikke vil mere og at det fysiske ikke er til hinder for at kunne fortsætte. Jeg prøver også at have et positivt mindset på mine løbeture. I stedet for at jeg ærger mig over det hårde ved at skulle løbe op ad en god stigning eller en bakke, så tænker jeg f.eks., at det er godt for numsen med træning i kuperet terræn, eller at det er givtigt for mig med henblik på at blive en bedre løber.

Uanset vejret er ja-hatten også på. Jeg løber i al slags vejr og oplever, at de forskellige årstider hver især har noget helt specielt at byde på. Jeg har både skulle finde en teknik ift. løb om vinteren med is- og sneglatte veje og ligeledes skal jeg nu lære, hvordan jeg kommer igennem et løb på de meget varme sommerdage. Til slut vil jeg også anbefale, at du lader være med at sammenligne dig med andre løbere. Vi er alle forskellige og har forskellige udgangspunkter i forhold til at komme i gang med at løbe. Og husk – en lille løbetur er bedre end ingen løbetur.

Hvad er målene og ønskerne for fremtiden?

Jeg har en drøm om at prøve kræfter af med at gennemføre et marathon engang. Jeg kan derudover også mærke, at det tiltaler mig at komme ud og opleve verden i løbeskoene. Jeg skal i min sommerferie til New York, hvor løbeskoene også skal med på ferien. Jeg har været så heldig, at jeg igennem Instagram er kommet i kontakt med en lokal løber: Ron Romano, som har tilbudt mig at vise mig rundt i New York i løbeskoene. Det glæder jeg mig virkelig til.

Ron har mange store løb bag sig og rejser også en del for at tage på nye løbeeventyr. Han har senest løbet både Boston og Barcelona marathon. Derudover laver han podcasts (@RonRuns), hvor han taler med inspirerende atleter, der overvinder store udfordringer. Jeg har netop booket min første løberejse og her går turen til Amsterdam i oktober med en veninde, som jeg har lært at kende igennem de sociale medier. Andre drømme og ønsker for fremtiden er at løbe Berlin halvmarathon i foråret 2023, se om jeg kan være så heldig at finde et halvmarathon engang i New York, hvor jeg ikke behøver at kvalificere mig for at kunne deltage og derudover kunne jeg virkelig også godt tænke mig at løbe Island Vulkan Halvmarathon.

Tidligere artikelBedste Skihjelm | Hvilken skihjelm skal du vælge?
Næste artikelJusterbare håndvægte | 5 sæt til din hjemmetræning

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her