Ugens Inspiration – Mette L (Uge 21)

0
146

Jeg hedder Mette, er 37 år og alenemor til to drenge på 5 og 11 år, som jeg deler 7/7 med deres far. I mit arbejdsliv er jeg gymnasielærer på 9. år og underviser i dansk og historie. Derudover er jeg studievejleder og mentor.

Det er verdens bedste og mest privilegerede job at få lov til at opleve de unges udvikling ud i voksenlivet på første parket – med alle de sejre og udfordringer det end må føre med sig. Det er samtidig et job med voldsom spidsbelastning og særligt i kraft af min rolle som studievejleder også et job, som i perioder tærer på mit mentale overskud.

I min fritid forsøger jeg at få puttet så meget som muligt af det, der giver plus på energikontoen, ind. Det er tid med mine yndlingsmennesker, særligt mine drenge, det er kultur, oplevelser, gode bøger, lækker mad og vist efterhånden en hel del løb. Det bliver mere og mere vigtigt for mig at prioritere denne del af mit liv, så det værner jeg virkelig om.

Hvornår begyndte du at gå op i løb?

Jeg har løbet on/off i mange år, men for fire år siden begyndte jeg at løbe mere struktureret og dermed også at blive mere opmærksom på, hvilke knapper jeg kunne trykke på for at mærke en fremgang. SÅ fedt! Det gjorde en kæmpe forskel for min motivation og derfor også mit ambitionsniveau.

Hvilke ændringer har du gjort dig efter du begyndte at gå op i det?

Helt konkret betyder det, at jeg både løber oftere, længere og hurtigere. I starten begyndte jeg at løbe efter et halvmaratonprogram, der kun fokuserede på distance.

Derefter forsøgte jeg mig med Garmins coach-funktion, men måtte indse at standardgenererede programmer ikke fungerer i min hverdag, hvor jeg den ene uge er meget låst pga. børn, og den næste uge er enormt fleksibel. Derfor har jeg senest investeret i at få lagt et personligt løbeprogram hos en træner, der har kombineret mit ønske om at lære at løbe hurtigere med færre junkmiles med min hverdag som alenemor.

Det er uden tvivl den bedste investering i mig selv, jeg nogensinde har gjort. Jeg elsker det, og det virker bare. Indrømmet – jeg elsker det marginalt mindre, når der er intervaller og nærdødsoplevelser på programmet, men bagefter er det super fedt! Derudover har jeg anskaffet mig et kompaktløbebånd, så jeg også kan få nogle km i benene efter at børnene sover.

Det har givet mig mulighed for at være noget mere konsekvent i antallet af km, jeg får løbet i løbet af ugen, og derfor også været med til at holde min motivation oppe – det vender jeg tilbage til senere.

Hvad betyder sundhed for dig?

Sundhed for mig handler enormt meget om at være i balance – både fysisk og mentalt. Mine løbeture er både min træning og terapi. Det skaber balance i mit liv og en fornemmelse af at være sund, at jeg får brugt min krop, bliver fysisk træt og samtidig får ryddet op og ud rent mentalt.

Jeg har ikke noget religiøst forhold til min mad, men spiser sundt og varieret og slår ikke mig selv i hovedet med dogmer, som i bund og grund kun giver mig dårlig samvittighed og stress. Så løber jeg hellere en ekstra tur og nyder et ekstra glas rødvin uden skyggen af dårlig samvittighed. I sidste ende er der balance i mit liv – jeg føler mig sund i kraft af ovenstående.

Hvordan ser din uge ud ift. træning?

Fordi jeg har mine drenge hver anden uge, er der ret stor forskel på, hvor meget tid og overskud jeg har. I de uger hvor jeg har børn løber jeg typisk 3 gange, og de uger hvor jeg ikke har børn løber jeg 4 eller 5 gange. Løb er helt genialt i min situation, fordi det er så fleksibelt, som det er. Jeg drømmer om at styrketræne oveni, men jeg er vist indtil videre løbet tør for timer i døgnet.

Hvor vigtigt er det for dig at være aktiv i løbet af ugen?

Det er enormt vigtigt for mig at være aktiv i løbet af ugen, fordi jeg simpelthen kan mærke en kæmpe forandring, hvis jeg ikke får brugt min krop. Jeg bliver enten rastløs eller doven og under alle omstændigheder sur og træls at være i nærheden af.

Jeg har altid været en tænker og været meget ”oppe i hovedet”. Det, kombineret med en arbejdsliv med hardcore relationsarbejde og daglig konfrontation med urimelige og ulykkelige teenageskæbner, gør, at jeg mere end noget andet har brug for den mentale ventil, jeg finder i mine løbeture.

At snøre løbeskoene og tage ud på en langtur er verdens bedste måde at få ryddet op i mine 1000 tanker. Så står alle bekymringerne stille, og når jeg kommer hjem tænker jeg altid, at ting nok løser sig alligevel.

Af de grunde betyder det rigtig meget for mig at få løbet. Det handler ikke kun om at få plads til mere fredagsslik, men om meget mere. Derfor prioriterer jeg det enormt højt og bruger tid og energi på at få det passet ind i min hverdag.

Hvordan holder du motivationen ved lige?

Det gør jeg overhovedet heller ikke altid, og jeg har flere gange oplevet nogle ret store dyk, som har gjort, at jeg har løbet af den ene grund, at næste gang bliver endnu værre, hvis ikke snart jeg komme afsted. Og pisk er en dårlig form for motivation for mig.

I stedet motiveres jeg helt overordnet af fremgang. Det motiverer mig, at jeg løber længere, bedre, hurtigere osv. Derudover er variation vigtigt, og det er også en af grundene til, at mit løbeprogram er så godt – der er masser af variation fra dag til dag og fra uge til uge.

Det motiverer mig også, at der er et løbefællesskab på Instagram, som er uafhængigt af geografi og logistik, som er noget af det, der udfordrer mig i min hverdag. Man skal heller ikke underkende ydre motivation og nyt grej. Meld dig til et løb, lav en ny playliste, køb noget fedt løbetøj – alt det der.

Hvad er dit bedste træningsråd til folk, der gerne vil igang med at være aktive?

Jeg er selv startet helt fra scratch, og dengang hjalp det mig at sætte realistiske mål, så jeg faktisk fik en oplevelse af at lykkes med mit projekt. Lav en plan, få noget struktur på og prioriter at sætte den tid af til dig selv. Mærk efter og læg mærke til, hvordan du har det efter en virkelig god løbetur.

Du får brug for at kende den følelse af at være høj på at lykkes, selvom det var hårdt, når du har planlagt en løbetur og det er mørkt og gråt og vådt, og du bare har lyst til at blive på sofaen. Bagefter har det altid været godt at komme afsted – selv på de ture, hvor det overhovedet ikke gik efter planen.

Der findes masser af app’s og programmer, som kan hjælpe med strukturen, hvis man, som jeg, trives godt med, at der er en plan, som man ikke skal tage ret meget stilling til, men bare udføre.

Hvad er målene og ønskerne for fremtiden?

Udover mere fart i benene drømmer jeg om at løbe et maraton. Det bliver forhåbentligt allerede næste år.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her