Ugens Inspiration – Sara (Uge 17)

0
265

Lidt om dig

Jeg hedder Sara, er 26 år og er uddannet veterinærsygeplejerske. Jeg bor sammen med min kæreste, vores franske bulldog Alba og hans to børn som er her ca. hver 14 dag.

Jeg er kæmpe trænings- og friluftsentusiast. Jeg elsker at presse mig selv til det yderste – fordi det er der, jeg ved tingene indeni mig rykker sig.

Hvornår og hvordan begyndte din livsstilsændring?

Min rejse og livsstilsændring startede for alvor i starten af 2019.
Jeg ved ikke, hvad der var i mit liv, som jeg følte ikke fungerede, men jeg var altid ked af det, følte mig ensom og aldrig rigtig god nok. Jeg var eller havde i hvert fald en følelse af at være en dårlig kæreste, veninde, papmor, datter osv. Jeg tror rent faktisk også, at jeg var det – for jeg elskede ikke mig selv og jeg havde slet ikke plads til at være noget for nogen andre.

Jeg var rent ud sagt rigtig psykisk ustabil. Alt det havde stået på i flere måneder, måske år og havde resulteret i, at jeg ikke passede på mig selv. Jeg overspiste og bevægede mig ikke. Overskuddet var der simpelhent ikke. Når jeg så billeder af mig selv, andre havde taget, tænkte jeg forfærdelige tanker om mig selv, og jeg talte ned til mig selv, når jeg kiggede mig selv i spejlet.
Jeg vidste, jeg måtte gøre noget for mig selv, for min familie og for min fremtid.

Hvilke ændringer har du gjort dig?

Jeg fandt frem til det, der hedder Sense gennem min mor, som havde tabt flere kilo med denne metode. Det virkede til en start uoverskueligt, selvom ”reglerne” var enkle. En dag ad gangen forsøgte jeg at omlægge mine måltider, og begyndte at tænke over mængder og HVAD jeg proppede i hovedet.

Til sidst tænkte jeg slet ikke over, alt det her med at jeg skulle huske kun at spise en håndfuld protein, 1-2 håndfulde grøntsager og 1 håndfuld stivelse. Det blev hverdag for mig. Det var nemt – fordi jeg kunne spise hvad jeg havde lyst til, familien kunne stadig få burger eller pizza, uden at det føltes som om, jeg sad på sidelinjen og tyggede mig igennem et kedeligt salatblad. Jeg følte ikke, at jeg gav afkald på en masse ting for at få det bedre med mig selv, og hele det sociale spektre i mad følte jeg mig stadig en del af.

Jeg så hurtigt resultater på denne måde, og allerede i september 2019 havde jeg tabt 33,6 kg. Det var simpelhent den vildeste følelse at gå på vægten den morgen og se at der på vægten stod 66 kg. Jeg kan ingen gang huske, hvornår min vægt havde været så langt nede – måske i mine meget unge teenage år?

Hvad har din livsstilsændring gjort for dig? Hvad har den ændret sådan helt personligt og fysisk ved dig?

Billedet her, tror jeg, taler meget godt for sig selv, om hvordan det psykisk har ændret mig.
På billedet fra 2018 (til venstre) er vi til bryllup hos min svigerinde og svoger på min kærestes side. Jeg kendte rigtig mange til det her bryllup, og man skulle tro, at det var til der her bryllup, jeg havde det bedst. Men det var det ikke – ikke på grund af festen, mennesker osv. Men fordi jeg simpelhent psykisk havde det forfærdeligt i min egen krop.

Året efter i august 2019 bliver vi inviteret til et bryllup hos min kærestes bedste barndomsven, og her kendte jeg ingen gang brudeparret. Jeg kendte min kæreste, og brudeparret havde jeg på daværende tidspunkt kun relativt kort mødt 2 gange. Men alligevel var det til det her bryllup, at jeg havde det bedst. Jeg hvilede i mig selv, og selvom jeg faktisk måtte sidde i kirken uden min kæreste – for han var forlover, havde jeg det fantastisk.

Psykisk har det ændret alt indeni mig. Det er klart, at jeg stadig har dage, hvor jeg kan kigge mig selv i spejlet og komme til at tænke forkerte tanker om mig selv. Men jeg øver mig hver dag i at tale pænt til mig selv.

Fysisk er jeg jo blevet stærkere og de skader og skavanker, jeg havde før i tiden med dårlig ryg og knæskade, mærker jeg meget sjældent nu. Jeg har faktisk ikke ondt i ryggen mere, og jeg får heller ikke på samme måde ondt i mit knæ, som jeg har gennemgået en større operation i. Det er en befrielse at vide, at jeg har gjort noget godt for min krop, og at jeg ændrede tingene så min krop kan bære mig igennem rigtig mange år endnu.

Hvordan holder du motivation ved lige?

Jeg sætter mål for mig selv, og fortæller mig selv, at det ville være spild, hvis jeg gav op nu – for hvorfor kæmpede jeg så i så mange år?

Når drivkraften til at træne, cykle en tur eller gå en tur daler og forsvinder, så tvinger jeg mig afsted. Det kan føles nemt bare at sige – men jeg har jo ALDRIG fortrudt en træning, en cykeltur eller gåtur. Tværtimod. Træningen og de lange gåture er blevet et redskab, jeg bruger for at få plads til hverdagens små udfordringer. Jeg prioriterer det ligeså højt, som at jeg skal have mad og søvn. Det er ligeså vigtigt for mig, for jeg fungerer simpelhent ikke længere uden. Jeg kan ikke være der for mine bonusbørn, mine veninder, min kæreste eller familie, hvis ikke jeg har fået ”MIG-tiden”.

Hvad er dit bedste råd til andre, der gerne vil påbegynde en livsstilsændring

Jeg kan ikke komme med 1 råd, der er helt perfekt – for der er ingen tvivl om, det kræver en kæmpe portion viljestyrke og motivation for at komme godt i gang. Men her er et par råd, som har hjulpet mig på vejen til succes!

1) Lad vær med at vent på mandag, lad vær med at vent på de der fødselsdage, der lige kommer de næste par weekender. Lad vær med at vent på det perfekte tidspunkt til opstart af en livsstilsændring, du skal kunne være i det, også når der kommer 3 weekenderne med fødselsdage, konfirmationer, bryllupper, festivaller osv.
Start når du får tanken om at ændre noget. Du behøver ikke at ændre alt med det samme. Det er de små ting, som du i starten skal fokusere på.

2) Sæt små mål, som ikke er uoverskuelige. Det kan virke fuldstændig uoverkommeligt at sige ”jeg vejer 103 kg nu, og jeg vil gerne veje 70 kg”. Det var det, jeg sagde til mig selv – og det VAR uoverkommeligt. Så jeg ændrede det og delte alle de mange uoverskuelige kilo op i 5 kg ad gangen. På den måde får du en sejr og succes følelse MANGE gange på din rejse. Og det er det. der driver dig, det er succeshistorierne og følelsen i din mave! Du kan samtidig også give dig selv en ”gave” når, du når dine delmål. Et par nye træningsbukser, bluse, de der fede jeans, du altid har drømt om eller lignende. Det motiverer også!

3) TAG BILLEDER AF DIG SELV! Det kan være du tænker, ”jeg gider da ikke og sidde at kigge tilbage på billeder af hvor tyk og ulækker jeg var dengang.” Men jo – det gider du faktisk godt! Især når dagene er svære, når kiloene ikke længere rasler af og vægten står stille og har gjort det i flere uger. Så kan du tage billederne frem og minde dig selv om, hvor langt du er kommet, og hvorfor skulle du så give op nu? For hvad er meningen så med at du har kæmpet så længe?

4) Lad vær med at forbyd nogen fødevarer – det gør dem kun mere lækre og mere interessante og så spiser du dem i smug og på den måde kommer du til at overspise. Husk på, at der ikke findes sunde og usunde madvarer! Det er mængderne af de forskellige madvarer, der gør dig tyk. Selvfølgelig er der forskel på næringsindholdet – men det er en anden snak! 100 kcal er 100 kcal, uanset om det kommer fra broccoli eller en halv chokoladebar – spørgsmålet er bare hvor meget du kan få af hver.

Hvad er målene og ønskerne for fremtiden?

Jeg har pt. en drøm om at kunne gå 100 km på under 24 timer. Da jeg startede denne rejse med en kampvægt på lige over 100 kg. var 3 km gåtur uoverskueligt, og det var en sejr i sig selv at nå de 3-5 km gåtur dagligt. I dag går jeg minimum 8 km dagligt – det er en prioritering i en travl hverdag. Og i weekenderne går jeg helst over 15 km. Jeg har en plan og et mål om at kunne gå de 100 km til vinter, så jeg træner pt op til det, med alt hvad det kræver af gå træning, styrketræning, konditionstræning og mentaltræning.

På vægtsiden ønsker jeg at tabe et par af de Corona kilo, der desværre er kommet på. Men vægten er ikke længere altafgørende for mig. Det er følelsen nede i min mave, når jeg ser mig selv i spejlet.

Tidligere artikelBoksepude til ophæng – 7 slags med forskellige vægte!
Næste artikelBokseudstyr – find alt du behøver lige her!

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her