De bedste træningselastikker – Sådan vælger du den rette til dig!

0
61

De bedste træningselastikker er måske det simpleste fitness tilbehør, som du kan finde. Men selvom at den er simpel, kan det være forvirrende at finde den helt rette til dig, specielt hvis du er nybegynder indenfor træning. Du skal dog ikke længere bekymre dig – i denne guide finder du alt, som du skal vide, for at finde den rette elastik til dig! 

VI HAR SET PÅ Kendetegn  SET HOS
BfR Pro GluteBuilder Loop træningselastik Abilicaonline.dk LÆS MERE
Gaiam Træningselastik Kit Åben træningselastik Apuls.dk LÆS MERE
cPro9 Latex Exertube Deluxe Elastik med håndtag Apuls.dk LÆS MERE
SPRI Xercuffs Træningselastik Elastik med ankelremme Apuls.dk LÆS MERE

Nogle gange er det let at glemme, at effektiv træning ikke nødvendigvis kræver kompliceret udstyr. Du har ikke brug for teknologisk avanceret maskiner og tunge vægte i hånden for at få en god træning og styrke dine muskler. Den eneste du skal gøre, er at udfordre dig selv og skubbe din krop lidt længere. Det kan du sagtens med hjælpen af de bedste træningselastikker, som giver dig mulighed for en række alsidige og varierede øvelser. Dette lille og billige udstyr er sandsynligvis langt nyttigere, end du tror. Elastikkens popularitet i nuværende fitness verden er overhovedet ikke overraskende. Der er flere årsager til, hvorfor dette redskab er blevet så udbredt blandt fitness entusiasterne. 

Læs gerne videre – måske bliver du inspireret til at lave dit eget træningsprogram!

Hvad er en træningselastik?

I fortiden var træningselastikkerne mest brugt til rehabiliteringstræning – til udstrækning og lettere øvelser, som fokuserede på de beskadigede muskler og led. I de sidste par år henledte træningselastikken opmærksomheden på sig selv gennem dens rolle i genvindelsen og opretholdelsen af helbred samt fleksibilitet i kroppen.  

Som sagt før, er elastikken ret simpel – den har en gummiagtige tekstur og kommer i forskellige farver, størrelser og styrker. Typisk er elastikkerne farvekodet for at angive forskellige modstandsniveauer og gøre det så ligetil som muligt, så brugerne nemt kan vælge et passende niveau. Husk at kodefarverne varierer mellem mærker.

De bedste træningselastikker er ekstremt holdbare, sømløse, bærbare redskaber, der ikke går i stykker eller deformeres. Det betyder ikke, at man skal ikke søge efter et produkt med god kvalitet – naturligvis er der nogle der er gode og andre knap så gode på markedet, og du som køber, skal overveje dine prioriteter. Vores anbefaling er at investere i en elastik med højere kvalitet og pris, fordi sådan kan du være sikker, at du kan bruge den samme elastik i flere år uden eventuelle ulejligheder. 

Elastikken fungerer godt til både hjemmetræning og i fitnesscentrene. Dens fleksibilitet og lette vægt er en væsentlig fordel for flere brugere – hvis du rejser meget eller arbejder lange timer på kontoret, kan du bare smide din træningselastik i tasken og lave øvelserne på hotelværelset eller ved dit skrivebord. 

Hvad er fordelene ved træning med elastikker?

  • Det er et praktisk udstyr som er billigt, let og tager lidt plads. ⇒ Det passer i lommen og kan købes i en latexfri version til dem, som har allergi. 
  • Modstandsniveauet er tilpasseligt. ⇒ Du kan vælge mellem elastikker af forskellige styrker (let, medium, hård), og du kan også tilpasse dine øvelser til lettere eller sværere niveauer gennem dit greb og håndposition på elastikken.
  • Øvelserne med træningselastik øger muskeltonen. ⇒ Når elastikken strækker sig, bliver vores muskler tvunget til at trække sig sammen.
  • Den hjælper med at øge intensiteten af ​​strækning og forbedre led mobiliteten. ⇒ Det har en gunstig fysiologisk virkning på leddene – den konstant skiftende modstand udøver ikke forskydning på brusk overfladerne under øvelserne.
  • Modstanden oplevet gennem øvelserne stimulerer knogleopbygning. ⇒ Knogleopbygningen øger knogletætheden, og den skåner dine led.
  • Elastikken hjælper med at udvikle en høj grad af muskelkontrol. ⇒  Fordi du træner med langsomme og bløde bevægelser, opnår du kontrol over dine muskler og derved styrker kroppen. 

Øvelser med træningselastikker

Øvelserne med træningselastik er nemt at lære, fordi de mest består af lignende bevægelser som din vægttræning. Stor forskel er dog at elastikkens modstand fungerer musklerne på en helt anden måde end håndvægtene. Med elastikkens anvendelse kan man sætte flere muskelgrupper i arbejde på samme tid. 

Det er vigtigt at understrege, at træning med elastikker er sikkert og stærkt anbefales til alle aldersgruppe, kropsformer og uholdhedsniveau. Det er bare afgørende at du træner med en elastik, som passer til din tilstand og træningsplan. Vi anbefaler ikke, at du strækker elastikken med mere end max. 300%. Forlængelsen på 300% er fire gange elastikkens længden målt i hvile. Den kan give over 300% forlængelse (forlængelse evnen afhænger af elastikkens kvalitet). 

For de fleste af øvelserne skal du følge 8 til 25 gentagelser i 2 til 3 sæt/øvelse.

Funktionel træning med træningselastikker

  • Dødløft
  • Rygbøjninger
  • Pull-aparts
  • Squats

Styrketræning med træningselastikker

  • Biceps curls
  • Band rows
  • Triceps extensions
  • Brystpres

Cardio træning med træningselastikker

  • Jumping jacks
  • Side-to-side double leg jumps 
  • Side-to-side lunges
  • Front and back double leg jumps

Hvilket modstandsniveau skal du starte med?

Let modstandsniveau 

Anbefales til en langsom og omhyggelig muskeludvikling og styrkelse efter svær skade eller operation. Disse elastikker giver perfekt modstand under rehabilitering. Desuden er det et perfekt valg til seniorer, børn og svagere kvinder og mænd, der ønsker at øge deres bevægelseskoordination og udvikle deres muskler til at udføre deres daglige opgaver bedre.

Medium modstandsniveau

Medium træningselastikker er ideelle til at forbedre hverdags kondition og generel træning. Til kropsformning anbefales et lavere medium modstandsniveau og et højere antal gentagelser. Et højere medium modstandsniveau og færre gentagelser anbefales for at øge din styrke.

Avancerede modstandsniveau

Til træning på højere niveau og mere udfordrende styrketræning giver disse elastikker den højeste modstand. Føler du stadig, at din elastik ikke er stærk nok? Du må meget gerne bruge to elastikker, som resulterer i dobbelt modstandsniveau. 

Typer af træningselastikker

Loop træningselastik

Loop træningselastikken er den mest kendte type af elastik. Dens andet navn er ‘lukkede træningselastik’, fordi den har formen af en løkke, som brugeren kan bruge til adskillige øvelser til ben, arme og balder. Denne type er typisk produceret af gummi, og nogle gange er den dækket med tekstil for ekstra komfort. Dækningen forhindrer elastikken i at rulle op. Loop træningselastik øger stabiliteten ved placering over knæene eller anklerne, og dermed din core også aktiveres. 


VORES TOP VALG INDENFOR LOOP TRÆNINGSELASTIK

BfR Pro GluteBuilder

Dette udstyr er produceret af materialer af høj kvalitet og har et simpelt men sejt design. Som navnet viser, er denne modstandsdygtig elastik udviklet på en måde, at den fremmer udbygningen af ben og baldemuskler. Men det betyder ikke, at man kan ikke bruge den til andre typer af træning – denne elastik er et effektiv redskab også til arme og skuldre øvelser. BfR Pro GluteBuilder er designet til langvarig brug, og den vil være dit yndlingsudstyr, hvis du sørger for muligheder for god hofte- og glute-aktivering.  

 

Produktspecifikation

  • Bredde: 8 cm 
  • Materiale: 70% polyester og 30% latex
  • Tre størrelser (XS – 56 cm, S – 66 cm, M – 76 cm)
199,00,- GÅ TIL BUTIK →

 

Læs mere her.


Åben træningselastik

Åben træningselastikken er det modsatte af den ovennævnte lukkede træningselastik. Den er åben, så den har to ender. Det åbne design giver dig mulighed for at gennemføre øvelser til øvre kropstræning – du kan strække, forme og tone dine muskler i arme, ryg, skuldre og bryst. Træning med denne type af elastik kan indbygges i rehabiliteringsøvelser og i en række af træningsformer, ligesom crossfit, pilates, yoga, insanity workout, dans og ballet rutiner.


VORES TOP VALG INDENFOR ÅBEN TRÆNINGSELASTIK

Gaiam Træningselastik Kit

Dette budgetvenligt sæt fra Gaiam indeholder 3 stykker træningselastikker med simpelt og pænt design. Det stærkt anbefales til øvelser efter fysioterapi og til dem, som forsøger at komme over en skade. Gaiam er ekspert producent af yoga tilbehør, og de lægger stor vægt på at udvikle produkter, som hjælper brugeren med at udvikle styrken og fleksibilitet. Elastikkernes længder og styrker kan justeres gennem tætheden af dit greb.

Produktspecifikation

  • Tre styrkeniveau (grøn-let, blå-medium, grå-hård)
  • Materiale: gummi
  • Let at rengøres
179,00,- GÅ TIL BUTIK →

 

Læs mere her.


Træningselastik med håndtag

De bedste træningselastikker med håndtag giver større sikkerhed til brugeren, fordi de er nemmere at holde fast i. Du kan finde elastikker med fleksibel, stiv eller svampede håndtag. Du kan lave mange forskellige øvelser ved at kroge udstyret op til en stabil møbel eller til dørhåndtag, så du kan hive i elastikken ud fra døren.


VORES TOP VALG INDENFOR TRÆNINGSELASTIK MED HÅNDTAG

cPro9 Latex Exertube Deluxe Træningselastik Pakke

Exertube træningselastikker er udstyret med håndtag og de sælges i et sæt med fire forskellige elastikker af varieret modstandsniveau. Alle fire redskaber sikrer et mere solidt greb under øvelserne takket være den behagelige følelse på håndtaget. Elastikkerne har desuden en polstring, som forlænger levetiden og holdbarheden markant. Exertubes er meget populære verden over, fordi de betragtes som multifunktionelle træningsredskaber. Du har faktisk ikke bruge for andet udstyr i dit hjem end dem for at få en god træning særligt i overkroppen.

Produktspecifikation

  • Længde: 120 cm 
  • Materiale: naturgummi (latex)
  • Længde på håndtag: 11,9 cm
699,00,- GÅ TIL BUTIK →

 

Læs mere her.


 

Træningselastik med ankelremme

De bedste træningselastikker med ankelremme gør ben- og ankeløvelser nemme og behagelige. Ankelremmene har typisk justerbare stropper, som sikrer, at en størrelse passer til alle og at elastikken ikke forstyrrer træningen med unødvendig bevægelse på kroppen. Husk at undgå ankelremme, som ser ubehagelige ud og som sandsynligvis vil skabe irritation på din hud. Søg efter blød overflade – også fordi, du vil muligvis bruge udstyret til overkropstræning, hvorigennem skal du fastgøre stropperne på dine håndled.


VORES TOP VALG INDENFOR TRÆNINGSELASTIK MED ANKELREMME

SPRI Xercuffs Træningselastik

Dette er et unikt udstyr til toning og styrkelse af både over- og underkroppen. De er designet til at give dig mulighed for at lave øvelser i flere retninger (fremad, bagud, side-til-side, diagonalt) gennem din træning. Elastikken giver dig også mulighed for fuld bevægelsesområde til målrettet træning. Den er perfekt til toning af hofter, lår og faktisk hele ben. Elastikken har to bløde polstret ankelremme, som sidder godt på pladsen uden at gøre ondt under træning. Sættet indeholder tre elastikker: let, medium og hård.

 

Produktspecifikation

  • Bløde polstret ankelremme
  • Tillader bevægelse i fuld rækkevidde
  • Længde: 81 cm
Fra 599,00,- GÅ TIL BUTIK →

 

Læs mere her.


Samlet set tror vi, at træningselastikken kunne være det ideelle træningsudstyr på en øde ø. Først og fremmest er den så lille og let, at du kan tage den med overalt. Udover det kan den også erstatte eller supplere dine vægtøvelser og udfordre din krop på nye måder. Den er alsidig nok til at passe både til nybegyndere og professionelle, og der er næsten ingen egen kropsøvelser, som du ikke kan booste med en træningselastik. 

De bedste træningselastikker bringer resultater og de vil hjælpe dig med at nå dit mål i din fysiske udvikling!

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her