Hørfrøolie er en olie, der gemmer på mange fantastiske skatte for din krop. Men det vidste du sikkert allerede, siden du har søgt på det og er landet her. Vi har derfor i denne artikel fundet lidt blandede hørfrøolier til dig og samtidig prøvet at forklare lidt yderligere, hvorfor netop denne olie er så fantastisk, og hvem der rent faktisk har brug for næringen fra hørfrø – for det er nemlig ikke alle, der har behov for det.

3 slags hørfrøolie til dig

#1 Nyborggaard – Økologisk Koldpresset Hørfrøolie 

Her får du 250 ml. hørfrøolie fra Nyborggaard, som er en dansk virksomhed og det er derfor presset af danske hørfrø. Den indeholder 10% mættede fedtsyrer, 16% enkeltumættede fedtsyrer og 74% flerumættede fedtsyrer. 

DKK 79,95

#2 Rømer Koldpresset Hørfrøolie

Rømer er lige såvel en dansk-ejet virksomhed. Her får du en økologisk og koldpresset hørfrøolie, som er tappet i en iltfri atmosfære. Den har et indhold på 500 ml. og kommer fra økologisk jordbrug.

DKK 69,95

#3 Oil of Life Hørfrøolie

Her får du 500 ml fra Oil of Life, som er 100% økologisk. Den er aftappet og emballeret under farmaceutisk kontrol i Danmark. En god ide er at holde den på køl for bedste holdbarhed.

DKK 218,00

Hvad er hørfrøolie?

Hørfrøolie er olie, der kommer fra en kulturplante. Men hvad er en kulturplante? Kulturplante betyder kort fortalt, at planten er blevet gjort mere egnet til, at mennesker kan bruge den. Det er gjort gennem f.eks. dyrkningen af den og forældingen. Det betyder, at planten som så ikke er egnet til menneskelig brug fra start – men gennem behandlingen efterfølgende, bliver den gjort brugbar. Det er præcis måden, at hørfrøolie er kommet til på. Og heldigt for det! For hørfrøolie indeholder nemlig en stor del af al det gode, som vores kroppe har brug for. Den indeholder bl.a. kostfibre, proteiner, fedt, vitaminer og anden næring, som din krop har brug for på daglig basis. 

Hørfrøolie og dens historie 

Hørfrø er set brugt for første gang mange år tilbage, og er også kendt under navnet “linum usitatissimum”. Men selvom at fokusset er på hørfrøolien i denne artikel, så bliver der faktisk også produceret andre ting, som vi kender fra vores hverdag af planten. Det er f.eks. både linoleum og linnedfiber. Det giver altså god mening, at det er en kulturplante, og at det kræver noget behandling af planten, før det bliver til en olie.

Men hørfrøolie er faktisk set brugt helt tilbage i det Gamle Grækenland, hvor hørfrøolie blev brugt som en almindelig ingrediens i deres brød. Og det var ikke alt – det blev også brugt ift. medicinske egenskaber, og der har vores videnskab med tiden bekræftet – at det var der altså noget om.

Hvor meget hørfrøolie skal du tage?

Hvor meget hørfrøolie du bør tage, afhænger meget af dine allerede eksisterende spisevaner. Hørfrøolie tages oftest som et supplement for alt det, din krop har brug for og det vil altså afhænge af det, hvor meget du bør tage. Det anbefales dog oftest omkring 1-2 spsk. hørfrøolie dagligt.

Hvorfor er hørfrøolie godt?

Der er mange fordele ved at benytte sig af hørfrøolie, som en del af dit daglige indtag af mad. 

  • En af fordelene er indholdet af ALA, som står for alfa-linolensyre – som er det, der bidrager til udviklingen af Omega 3 og 6 fedtsyrer. Begge fedtsyrer bidrager til en masse sundhedsfremmende forebyggelse og til blandt andet andet at nedsætte risikoen for f.eks. inflammation lignende tilstande som betændelse og irritation i led og muskler. Men det er ikke det eneste, Omega 3 fedtsyrer reducerer også chancen for blodpropper, diabetes, åreforkalkning, gigt og lignende. Omega 6 bidrager til en sund krop ved at vedligeholde cellerne i din krop. Det er blot en af få ting, som en hørfrøolie kan give dig. 
  • Bøvler du meget med fin mave i form af forstoppelse, så kan hørfrøolie også være løsningen for dig. Hørfrøolie er sådan helt generelt bare ideelt for tarmsystemet og en sund mave.  
  • Til sidst er det værd at nævne, at specielt veganer som ikke spiser fisk og derfor ikke får de naturlige vitaminer og næring derfra, kan benytte sig af hørfrøolie, som er 100% plantebaseret og derfor kan spises af netop veganer. Det giver dem altså en kilde til de vigtige fedtsyrer. 

Men der er også mange andre ting, som flere videnskabelige undersøgelser mener, at hørfrøolien også har en effekt på; og det er blandt ting såsom: dit hjertes sundhed, reducere chancen for kræft, minimere menstruations-symptomer. Det er dog ikke noget, vi ved med sikkerhed kan garantere, men tidligere og mindre undersøgelser har vist det. Så man kan sige, at hvis det giver mening at tilføje hørfrøolie til dit daglige indtag, så kan det ikke skade. Men husk på – det er ikke alle, der har behov for at spise hørfrøolie!

Hvad skal jeg indtage min hørfrøolie med?

Der er mange lækre måder at indtage din hørfrøolie på. Det er klart, at nogle måder vil fungere bedre for dig – alt efter hvad du synes om smagen. Hørfrøolie har en lidt nøddeagtig smag, og hælder nok mest til, hvad vi vil betegne som en sødme. Smagen er ikke super kraftfuld, men er istedet mild i det. Derfor er det også muligt for dig at bruge hørfrøolie i flere typer mad. En af de mest brugte metoder at bruge hørfrøolie i din mad er i f.eks. din smoothie. Du tilføjer blot din hørfrøolie som en anden ingredienser og så har du lige fået tilføjet lidt ekstra næring. En anden nem måde er at bruge din hørfrøolie, som en helt almindelige olie i f.eks. dressinger, dip og lignende. 

Det kan også bruges som erstatning af smør. Det skal dog siges, at lige netop hørfrøolie er meget følsom overfor varme og bliver det derfor brugt ifm. varme retter eller på panden, så vil næringsindholdet ændre sig. Derfor er det også vigtigt, at du opbevarer din hørfrøolie i skyggen og et køligt sted. Et optimalt sted vil være dit køleskab. Det anbefales ikke, at du bruger hørfrøolie som olie på panden.

Skulle du være gravid, have sygdomme eller andet der gør, at hørfrøolie er noget, du tænker over en ekstra gang – om det nu er en god ide? Så anbefaler vi, at du taler med din egen læge først og sikrer, at det godkendt.

Leder du efter anden lækker smag i hverdagen og som kan bidrage lækkert til din mad – så bør du overveje peanutbutter.

Tidligere artikelUgens Inspiration – Anne Sofie Elmkær (Uge 22)
Næste artikelUgens Inspiration – Louise A. Lyck (Uge 23)

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her