Gymnastikringe – de fleste af os kender dem tilbage fra vores barndom i folkeskolen, hvor det var en del af idrætstimerne. Nogle af os hang blot i dem, mens de stærke formåede at trække sig helt op i dem og lave diverse ting. De er tilbage! Også for de voksne. Du kender dem måske under navnet romerske ringe, gymrings, crossfit rings eller som sagt gymnastikringe – ligemeget hvilket navn, så kan de alle det samme og har præcis samme formål. 

Men selvom at mange af os forbinder dem med noget fra folkeskoletiden eller de ukendte ringe, man er gået forbi i fitness – og man har haft lyst til at prøve dem, men vi kender det.. Der er langt fra tanke til handling. Vi har netop lavet en artikel til dig med forskellige gymnastikringe, så du kan vælge lige den, som du ønsker. Vi har kigget efter lidt forskellige størrelser og farver, og så er det egentlig op til dig, hvilken du foretrækker. Til sidst i artiklen vil vi også komme ind på, hvad slags træning du kan lave med gymnastikringe, hvordan de fungerer og hvorfor de er så geniale til al slags træning af din krop. 

Vores 6 favorit gymnastikringe

▶︎ cPro9 Crossfit ABS Gul

Her får du gymnastikringe i gul og af materialet plast. Grebstykkelsen er på denne 28 mm, og har en indre diameter på 17,4 cm. Til ophæng har den en længde på 4,5 meter og ringene kan bære op til 300 kg. Benytter du dig kun af remmene, så kan de klare op til 750 kg. Den store styrke fra specielt remmene kommer af, at de er vævet sammen af nylon.

DKK 599,00

▶︎ cPro9 Crossfit ABS Rød

Disse gymnastikringe er magen til ovenstående – her er de blot i røde. Du får altså igen ringe af plast og remme der er af nylon. Den indre diameter på ringene er 17, 4 cm og har en tykkelse på 2,8 cm. Meget klassiske størrelser for plastik-gymnastikringe. Udover det, kan den klare 750 kg i remmene og med ringene har den en bæreevne på maks 300 kg. 

DKK 800,00

▶︎ FitWood Gymnastikringe 28 mm

Her får du et par smukke og finske gymnastikringe af birketræ – og som oven i købet er bæredygtig produceret. De har en udvendig diameter på 236 cm, en indvendig på 180 cm og så en tykkelse på ringene, der hedder 28 mm. Længden på stropperne er op 5 meter og kan justeres op til 2,5 meter. Der er altså lidt at arbejde med og ændre på til de forskellige øvelser. Til gengæld har stropperne kun en maks vægt på 150 kg. 

DKK 800,00

▶︎ Odin Crossfit Pro

Disse gymnastikringe har en diameter på 33 mm og er altså lidt tykkere end ovenstående. Det er klart, at de så primært vil henvende sig mest til folk med lidt større hænder for et bedre greb. Den ydre diameter er på 23,8 cm og en indre diameter på 17,2 cm. Remmene er af nylon og kan klare helt op til 900 kg og så har hver rem en længde på 4 meter, så det kan justeres ift. din træning og øvelser. 

DKK 999,00

▶︎ FitWood Play Gymnastikringe Hvid

Et par anderledes og meget stil-flotte gymnastikringe i hvid. Her får du både ringe og rem i hvid! De har en ydre diameter på 195 mm og en grebs tykkelse på kun 25 mm. Disse gymnastikringe er mest optimale for folk med små hænder, som f.eks. børn eller unge mennesker. Stropperne er 5 meter lange og kan justeres op til 2,5 meter. Til allersidst skal det nævnes, at det har en maks. vægt på 150 kg.

DKK 800,00

▶︎ FitWood Play Gymnastikringe Træ

Disse gymnastikringe er også primært egnet til børn eller unge – da grebstykkelsen samt den maksimale brugervægt er på hhv. 25 mm og 150 kg. Remmene er 5 meter og justeres op til 2,5 meter, så der kan trænes forskellige ting og der samtidig er mulighed for forbedring. 

DKK 750,00

Hvordan er gymnastikringe egentlig kommet til? 

Som vi snakkede om på redaktionen, så minder gymnastikringene netop om tiderne i folkeskolen og til idræt. De hang midt i og kunne hejses ned, så de kunne nåes. Men sådan er det ikke blot længere. De har nemlig gjort sit comeback indenfor træning. Dette gælder specielt indenfor crossfit, som jo også de seneste par år virkelig har taget fart. Og med god grund – gymnastikringe bidrager nemlig til meget mere end blot styrke i hele kroppen – det hjælper os med at finpudse ting såsom din kondition, koordination og balance. Alle ting der ikke må undervurderes. 

Hvilke gymnastikringe passer til mig?

Mål 

Der findes forskellige mål og det er oftest målt efter millimeter tykkelsen. I denne artikel svinger det mellem 28 mm. eller 33 mm. Det lyder ikke af meget, men når det er et greb i hånden, vil der kunne mærkes forskel og det vil variere fra person til person, hvad der foretrækkes. Specielt med gymnastikringe som primært handler om at holde godt fast, balance og styrke, så skal dine gymnastikringe bare sidde perfekt i hånden på dig. Ved du endnu ikke, hvad du foretrækker, så mærk evt. efter nede i dit lokale crossfit center.

Farve

Dette er blot en hyggeting, når det kommer til gymnastikringe og handler i bund og grund blot om, hvad man foretrækker. Men gymnastikringene kan altså fås i mange forskellige farver, og der skal du bare vælge det, som du synes er pænest. Dette er dog oftest muligt, når det er gymnastikringe i plast, du vælger. 

Plastik eller træ

I denne artikel kan du primært vælge imellem plastik eller træ-gymnastikringe. Selvom der ikke altid er den helt store forskel, så er der alligevel på nogle af dem. Nogle af de klassiske forskelle vil være, at træringe kan klare mere belastning (for det meste) og samtidig føles de oftest rarest at holde ved. Det er selvfølgelig forskelligt fra menneske til menneske – men som udgangspunkt er de mest behagelige at holde ved. Vælger du derimod plastik gymnastikringe, så kan du f.eks. vælge forskellige farver, og er din hånd svedig midt i en hård træning, så giver de dig et bedre greb. Det er også værd at overveje plastik gymnastikringe, hvis meningen er, at de skal bruges udendørs. 

Derfor skal du træne med gymnastikringe 

En af fordelene ved at træne med gymnastikringe er f.eks., at du helt automatisk, om du vil det eller ej, får trænet alle de små muskelgrupper. Det er du nemlig nødt til, når du skal holde balance eller løfte dig selv. For at opnå en vis stabilitet, bliver dine muskler helt automatisk aktiveret og trænet, for at du kan lave din øvelse på gymnastikringen. 

Øvelser du kan træne med gymnastikringe

Push up 

Klassikeren – som vi alle kender, men nu laves det med gymnastikringe. Du tager en kasse, som du stiller dig på, så holder du i ringene op fra og med håndfladen lukket ned ad og maven mod gulvet. Så der altså lænes lidt fremad. Og så begynder du ellers dine pushups, som var du på gulvet. Det vil kunne mærkes med det samme! Jo højere en kasse du har, jo hårdere vil det altså også blive for dig, når din krop bliver lige. 

Pull ups 

Her skal du blot lave pull ups, som du kender dem. Eller hvis du er hardcore – kør chest to rings. Kan du ikke komme helt op, kan du enten sætte reps ned eller få hjælp med en elastik. 

Toes to bar

Denne går lige i maven! Hæng dig i ringene, sørg for dine fødder ikke rører jorden og løft så fødderne og benene 90 grader op. Sænk dem efterfølgende og fortsæt sådan i 8-10 reps – hvis muligt. Den kommer med garanti til at kunne mærkes i morgen. 

Er du på udkig efter andet udstyr til crossfit, bør du overveje wall balls til crossfit!

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her