En plyo boks kan være din vej til en ny træningsform med endnu mere styrke, intensitet og og koordination. Det er ikke en træning, som du behøver erstatte din nuværende med, men det er i stedet en tilføjelse og udfordring til din allerede ugentligt træning. Men for at gøre det nemt for dig, så har vi fundet lidt forskellige plyo bokse til dig, så du selv kan vælge størrelse og hvor mange du ønsker dig! Vi har dog på forhånd sørget for at vælge nogle af vores favoritter på markedet, som selvfølgelig har en god stabilitet, som kan klare lidt af hvert – så du kan træne sikkert. 

Vores favorit plyo bokse

▶︎ Titan Life Plyo Boks 3i1 

Her får du en 3i1 plyo boks i træ. Det altså helt perfekt, da du får 3 forskellige størrelser, som du kan bruge under din træning til forskellige øvelser eller til at udvikle dig, når den ene bliver for nemt for dig. Den har en vægt på 15 kg, og du får altså en fin og modstandsdygtig boks. De har højderne 40, 50 og 60 cm.

DKK 1.699,00

▶︎ DHZ Soft Plyo boks 

En lidt atypisk plyo boks, da denne kommer i en blød udgave modsat den sædvanlige træboks. Den har samme stabilitet, men da den er blødere, mindsker du chancen for ridser og skrammer på dig selv, skulle uheldet være ude. Den har en god og stor flade, hvor du kan lande på. Denne måler nemlig 90*75 cm og med en højde på 45 cm. 

DKK 99,00

▶︎ Tunturi Soft Plyo 

Her får du endnu en plyo boks med 3i1, så du får altså 3 størrelser med i samme køb. Denne er i det bløde materiale – EVA skum. Skulle uheldet være ude, så undgår du alt for mange skrammer og ridser på knæ og skinneben. Under skummet er der træ, så du får det bedste af begge verdener – en blød flade med træ under for stabilitet. 

DKK 1.895,00

▶︎ Tunturi Plyo Boks 

Endnu en plyo boks med 3i1 funktionen. Så du får altså 3 forskellige højder i hhv: 40, 50 og 60 cm. Der er altså rig mulighed for at variere træningen med de forskellige størrelser, og samtidig udvikle sig. Materialet er af multiplex træ, som er meget standhaftigt og slidstærkt. 

DKK 995,00

▶︎ Odin Plyo Boks 

En plyo boks i træ fra mærket Odin. Den er perfekt til både træning derhjemme eller i centret. Køber du denne, har du mulighed for at indstille den i 3 forskellige størrelser, så du hele tiden har mulighed for at udfordre dig selv og blive bedre. Du kan indstille den i 3 størrelser: 51, 61 og 76 cm. Et andet plus er håndtagene i hver side. Det giver dig mulighed for nemt at flytte rundt på dem derhjemme. 

DKK 1.900,00

▶︎ Plyo boks 3i1 

Har får du også en klassisk plyo boks med 3 forskellige højder i hhv. 50, 60 og 70 cm. Den er lavet på en sådan måde, at den er udstyret med ekstra afstivninger i midten. Så det gør faktisk, at den kan modstå op til 300 kg i alt. Det er altså et materiale, der vil kunne klare lidt af hvert. 

DKK 1.049,00

Hvad er en plyo boks?

En plyo boks kan i princippet være ethvert objekt, som kan bruges til netop plyometriske øvelser. Det der kategoriserer ovenstående, er en forhøjet platform, som har en flad flade, der er stabil og kan bruges til at stå og springes op på blandt andet. Den skal kunne modstå lidt kraft gentagne gange. Der er faktisk mange, som benytter sig af stole til samme øvelser. Ja, du kan egentlig benytte lige det, som du vil til en plyo boks.

Det handler i sidste ende om, hvad du føler dig tryggest ved. Så en plyo boks er ikke kun boksen, som du kender dem i fitnesscenteret. En plyo boks er nærmere navnet på en flade og struktur, som gør, at du kan benytte den til plyometriske øvelser. Det er øvelser, der bruges til gentagne øvelser med en del kraft i. Derfor, som tidligere nævnt, er det primære krav, at fladen skal være flad og den skal kunne holde til gentagne øvelser med slagskraft og vægt i. 

Hvad størrelse skal min plyo boks være?

Det er svært at vejlede i, hvad størrelse din plyo boks skal være. Det kommer an på mange ting – heraf blandt andet din egen styrke. Der er ingen grund til at købe den højeste, hvis det du vil bruge den til, er box jump, og du alligevel ikke kan hoppe så højt. Så det er værd at overveje, hvad du vil bruge din plyo boks til, inden du køber dig en. Der er også mange, som går all in og køber en plyo boks i forskellige størrelser, så de kan benytte dem til forskellige øvelser hele træningen igennem. Det er altså op til dig, hvor meget du vil investere.

Du kan i særdeleshed også sagtens starte med blot én størrelser. Så bare sørg for, at du vælger en størrelser, hvor du kan enten springe op på eller træde op på. Ved siden af det kan du sagtens bruge din plyo boks til andre øvelser også, så du får trænet hele kroppen efter en workout med din nye plyo boks. 

Men hvor kommer navnet plyo boks egentlig fra?

Som vi kort var inde på tidligere, så kommer selve ordet plyo fra plyometrisk træning. Mange kender det også som “jump træning”, hvor det handler om at hoppe op på boksen. Denne træningsform er kendt for sin eksplosivitet og hvor kroppen virkelig skal presses til det yderste for at komme fra a til b. Det kan ikke gøres halvhjertet. 

Hvorfor er plyo bokse blevet så populære?

Plyometrisk træning har virkelig taget fart det seneste tid, og du kan næsten ikke gå ned i et fitness- eller crossfitcenter, uden at nogle står og er i gang med box jumps. Men hvorfor er det blevet så populært? Det er der mange grunde til, men nogle af top grundene skyldes, at det er en effektiv og intens måde at styrke, hurtighed og koordination. Men en plyo boks er ikke for alle – og bør ikke øves uden en erfaren ved din side.

Det kan nemt gå galt eller gøres forkert, og det kan i værste tilfælde betyde langvarige skader. Selve box jumps / træning med plyo boks kræver, at du bruger dine arme, hofter og skulder helt korrekt, så du får den rette styrke til at udføre øvelsen. Du skal samtidig også huske at spænde i maven, og så kræver det en koordination uden lige. Så vi anbefaler, hvis det er første gang, du skal prøve kræfter med det, så allier dig med en erfaren. På den måde er du sikker på at få den rette vejledning, når det gælder din brug af plyo boks. 

Den rette position er vigtig!

Er tiden inde til, at du skal igang med dit første hop op på din plye boks, så er der lidt hjælp at hente her. Selvom det kan føles som om, at det blot er at hoppe, så kan den rette holdning og position altså hjælpe dig på vej til det perfekte hop og dermed give en meget bedre oplevelse for dig. 

  • Stil dig foran din plyo boks med en afstand, der ikke er for tæt på, så dine knæ rammer ind i den, når du hopper. Men også en længde, der ikke er for langt fra, så du ikke kan nå fladen, når du hopper op mod din plyo boks. 
  • Ha’ dine fødder i en skulderlængde fra hinanden, så din ene skulder går på line med din ene fod og den anden omvendt. 
  • Du skal nu gøre klar til springet. Her bør du gå ned i en kvart squat og gøre klar til springet.
  • Nu er du på vej op i springet. Brug dine hofter til at forlænge din krop og armene til at få fart og power på – dette gør du samtidig med, at du skubber dine fødder ned i gulvet for at få endnu mere power i kroppen. Nu skulle du være på vej op mod din plyo boks.

Er det første gang, du prøver det? Så kan det være en ide at starte med at øve dine hop uden en plyo boks. Øv dig foran et spejl, hvis du har muligheden. Så kan du få en ide om, hvor højt du hopper og hvor teknikken måske fejler lidt. 

En anden ting der er god at være obs på, når det kommer til plyo træning, er landingen. Det er også specielt her, at man ofte kan komme til skade, hvis du lander forkert. Prøv at ha’ i hovedet, under dit spring, at du skal lande blødt efterfølgende. Man ser tit, hvordan gymnaster lander hårdt og med fylde kraft. Men det bør du ikke gå efter her. Prøv at lande så blødt og lydløst som muligt.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her