Styrketræning hjemme – Her er vores guide!

0
73

Der må ikke være flere undskyldninger for, at du har ikke lyst eller tid til styrketræning. Hvis du hellere vil undgå fitnesscentrene eller dyrke motion ude i naturen, så har vi en løsning til dig. Styrketræning hjemme! Der er så mange øvelser, som kan udføres i din stue og de kræver overhovedet ikke det store udvalg af træningsudstyr, som du kan finde i et fitnesscenter. 

Med denne artikel vil vi først og fremmest gerne hjælpe dig med at forstå, hvad styrketræning er og hvorfor den er uundværlige for ethvert træningsprogram. Hvert program skal inkludere styrkeøvelser uden tvivl – kun sådan kan du få mest ud af din krop! Vi vil også komme med nogle forslag om forskellige øvelser, som er nemme at implementere derhjemme. Efterfølgende har vi lavet en liste af de bedste produkter, som du får brug for, for at udføre disse øvelser effektivt.

VI HAR SET PÅ Kendetegn  SET HOS
American Barbell Kettlebells Kettlebell Abilicaonline.dk LÆS MERE
Blackroll Loop Band Sæt Træningselastik Apuls.dk LÆS MERE
Abilica Medicinbolde Medicinbold Abilicaonline.dk LÆS MERE
Bodytone EB03 Bench Multiposition Bænk Apuls.dk LÆS MERE

Hvad er styrketræning?

Der er en generel opfattelse af, at styrketræningen hovedsageligt betyder træning med håndvægte. Men det gør det ikke! Håndvægtene er selvfølgelig et meget nyttigt tilbehør med uendelige muligheder for en række af klassiske øvelser, som du kan læse mere om i en separat artikel her. Nu kigger vi lidt videre og introducere andre redskaber med det samme formål – at forbedre dit styrketræningsprogram gennem varierede øvelser, som alle vil udfordre muskelgrupperne i kroppen. 

Styrketræning er en træningsform, som hjælper os med at holde vores muskelgrupper i god stand og beholde en korrekt kropsholdning. Vi lever i en verden, hvor en passiv livsstil er blevet den nye normal, som gradvist svækker vores muskler. De fleste af os tilbringer flere timer daglig foran fjernsynet, computeren eller på skolebænken – og hver af disse aktiviteter gør, at vores krop bliver svagere og svagere. Hvis vi ikke er stærke nok, har vi også sværere ved at klare vores daglige opgaver. 

Styrketræningen – som også navnet selv siger – styrker musklerne. Dette hjælper med forskellige grundlæggende bevægelser, såsom at stå op og sætte ned, gå en tur, gå op ad trappen og løfte og bære ting. Regelmæssig styrketræning har ikke kun god effekt på dine muskler, men også på dine knogler, sener og led.

Udover det, er ideen bag styrketræning at øge muskelmassen og dermed transformere kroppens struktur. Der er ikke en anden træningsform, der kan give dig en lige så  smuk og jævnt tonet krop, som den her. Selvom styrketræningen ikke fjerner store mængder fedt på en gang, er den perfekt til stramning og opretholdelse af muskelfibrenes fleksibilitet. Husk at vedligeholdelsen af en muskuløs krop kræver mange betingelser ved siden af træningen – den vigtigste er en fiberrig og sund kost. 

Hvad er fordelene ved styrketræning?

Regelmæssigt styrketræning er nødvendigt til alle aldre, uanset køn – også til dem, som kæmper med helbredsproblemer. 

Læs videre mere om hvorfor!

  • Forøger stofskifter ⇒ Hjælper både med at holde din nuværende vægt og at tabe dig. En undersøgelse viser, at kvinder der følger et styrketræningsprogram cirka 3 gange om ugen, forbrænder flere kalorier i løbet af dagen ud over dem, som de forbrænder til træningen.
  • Hjælper med at forhindre osteoporose og reducerer chancen for at udvikle den ⇒ Ved styrketræning bliver knoglerne stærkere, hvilket reducerer risikoen for brud. Efter ungdomsårene, mister vi 1% af vores knogle- og muskelstyrke hvert år, hvis vi lever et inaktiv liv. Det bedste du kan gøre for dig selv, for at stoppe eller i det mindste forsinke denne proces, er at indbygge styrkeøvelser i din træning.
  • Øger ledstabilitet ⇒ Der produceres mange kollagen proteiner, hvilket øger styrken af  led.
  • Musklerne lagrer meget energi, som skaber aktivt muskelvæv ⇒ Styrketræningen øger niveauet af endorfiner, der hjælper med at føle dig bedre. Dette betragtes også som et godt antidepressivt middel, som fremmer bedre og dybere søvn, samt forbedrer livskvalitet.
  • Den gør din krop mindre sårbar ⇒ En muskuløs krop er mere modstandsdygtig over for skader og sygdomme. For eksempel, hvis du har arthritis, kan styrketræning være lige så effektiv til at lindre smerter som medicin. Kvinder som går igennem menopause eller allerede er ovre det, mindsker risikoen for knogletæthed og knoglebrud med styrkeøvelser. Det hjælper også med at kontrollere blodsukkerniveauet og at reducere risikoen for at udvikle diabetes og hjertesygdomme.

Styrketræning øvelser hjemme med det bedste udstyr

Der kan være flere grunde til at starte til styrketræning hjemme. Det kan være, at du ønsker at forbedre din fysik. Måske vil du gerne tabe dig eller præcist det modsatte – vil op i vægt gennem opbygning af tonede muskler. Styrketræningen er også et godt valg, hvis du følger en tilrettelagt træningsplan, fordi du vil gerne have et sundt, afbalanceret og lykkeligt liv. I hvert fald, vær opmærksom på at du følger en træningsplan, som velovervejet, for vores muskler kan være meget sårbare, og man kan let overanstrenge dem. 

Husk, hvis du har sundhedsmæssige problemer, skal du først konsultere din læge og høre hvad der ville være den bedste styrketræning for dig. Du kan også bede om råd og vejledning fra en personlig træner, der udvikler et skræddersyet program til hjemmetræning.

Kettlebell

Kettlebell er et meget effektivt og et must-have udstyr til hjemmetræning, fordi du kan lave en række styrketræningsøvelser med det og det kan nemt opbevares. I modsætning til træning med håndvægte, så bliver din balance også udfordret med en kettlebell, fordi tyngdepunktet er væk fra håndtaget – derfor skal du bruge flere muskler på en gang, så vægten ikke trækker i dig. Afhængigt af vægten, er de følgende muskler dem der er mest engagerede: Rygmuskler og dybe muskler omkring rygsøjlen, mave- og hofte muskler og din torso. 

Endvidere, dette udstyr anbefales stærkt til dem, som kæmper med ryg- og lændesmerter, da det styrker musklerne omkring rygsøjlen. På den måde kan du hurtigt og naturligt slippe af med smerten. Kettlebells forbedrer også din udholdenhed. 

Det er en god ide at købe kettlebells med forskellige kilo, da den regelmæssige vægtøgning fremmer din fysiske udvikling og giver mulighed for et varieret træningsprogram. Træning med kettlebells sker typisk i stående stilling og derfor har du ikke brug for andet tilbehør i dit hjem for at udføre øvelserne korrekt.  

Øvelser med kettlebell

  • Kettlebell halo
  • Goblet squat 
  • Deadlift
  • 1 hånds sving med knæbøjninger
  • Kettlebell clean & pres

*Der er mange visuelle instruktioner online af hver øvelse, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal udføre dem. 


VORES TOP VALG INDENFOR KETTLEBELLS

American Barbell Kettlebells

American Barbell Kettlebells er produceret af materiale af højeste kvalitet. De tilbyder et solidt greb. De har en struktureret belægning, som forhindrer udstyret i at blive rusten og beskadiget. Den store flade base på bunden har en fremragende frihøjde ved swing øvelserne og sikrer stabilitet ved opbevaring. Brugen af solidt støbejern sikrer god ergonomi og holdbarhed.

fra 295,00,- GÅ TIL BUTIK →

Produktspecifikation

  • 8 forskellige vægte (4-48 kg)
  • Premium kvalitet 
  • Ren, farvekodet design

Træningselastik

Hvis du ikke har plads til et par håndvægte eller kettlebells derhjemme, er træningselastik et perfekt alternativ. Men lad dig ikke narre af dens lille størrelse og let vægt – elastikken kan stramme og tone små og store muskelgrupper. Ej at forglemme, så er den også et godt rehabiliterings værktøj, der hjælper med strækninger. Med dette udstyr i dit hjem kan du give et boost samt øge intensiteten af enhver træning. 

Den forhindrer dig også i at snyde mens du træner, og sådan udfordrer du din udholdenhed progression yderligere. En anden fordel med elastikken er, at du kan øge dine reps i et hurtigere tempo med reduceret risiko for skade.

Du kan udføre over 50 øvelser med træningselastikker. På den måde kan du træne enhver muskel i din krop. Ved at indsnævre dit greb øges modstanden af det elastiske bånd, så du altid kan være i fuld kontrol over øvelsens sværhedsgrad. Dette skaber utallige muligheder for at træne din krop og tilpasse niveauet af din styrketræning med hensyn til din udvikling – det er som at have flere håndvægte hjemme i kun et elastikbånd.

Øvelser med træningselastik

  • Lateral walk 
  • Abduction
  • Lateral lunge to cross-body row
  • Clamshell
  • Hamstring walkout
  • Bicycle crunch
  • Plank med tap

*Der er mange visuelle instruktioner online af hver øvelse, hvis du er i tvivl om hvordan du skal udføre dem.


VORES TOP VALG INDENFOR TRÆNINGSELASTIK

Blackroll Loop Band Træningselastik Sæt (6 stk)

Sættet kan købes i seks forskellige modstandsniveauer: Ekstra lys (gul), lys (orange), medium lys (rød), medium (grøn), stærk (blå) og ekstra stærk (sort). De sikrer fleksibilitet i din træning derhjemme uden ubehagelig træk i huden, takket være naturgummiet, som tilbyder alle fordelene ved et fleksibelt træningsudstyr. Det kan vaskes ved op til 60 °C. Det er velegnet til allergikere, da huden ikke kommer i kontakt med gummi eller latex.

599,00,- GÅ TIL BUTIK →

Produktspecifikation

  • 6 forskellige styrkeniveauer 
  • Størrelse (LxB): 32 x 5,5 cm 
  • Unikt tekstilmateriale til bedre træningskomfort

Medicinbold

I dag er medicinbolden blevet et populært udstyr til styrketræning hjemme. Dette skyldes dens evne til at tone kroppen, opbygge kerne styrkerne og forbedrer din balance. Den kommer i en bred vifte af vægte og former (med stropper, håndtag, oppustelige osv.). Dette udstyr giver brugerne et alsidigt og bærbart værktøj til at transformere deres muskler og reducere kropsfedt.

Bolden tvinger dine core muskler til at arbejde mere, uanset hvilken primære muskelgruppe du målretter øvelsen til. På denne måde kan du få mere ud af din styrketræning hjemme, hvilket betyder, at du forbrænder flere kalorier og forbedrer din kondition. Blandingen af de forskellige træningsformer hjælper dig med at løsne din krop. 

Desuden kan det at kaste og fange bolden alene eller sammen med andre forbedre hånd-øje-koordination, din kropsbalance og din fleksibilitet, når man reagerer til boldens bevægende tendenser.

Øvelser med medicinbold

  • Wall ball
  • Squat throws
  • Ball slams
  • Ball twists
  • Side to side slams
  • Crunches

*Der er mange visuelle instruktioner online af hver øvelse, hvis du er i tvivl om hvordan du skal udføre dem.


VORES TOP VALG INDENFOR MEDICINBOLDE

Abilica Medicinbolde

Abilica Medicinbolde sælges i tre farve og størrelser: En 3 kg bold som er 22 cm i diameter, 5 kg bold er 23 cm i diameter og 7 kg bold er 28 cm i diameter. Boldene har en let ru gummioverflade, som giver et stabilt greb til produkterne og behagelighed til dig, mens du bruger dem. Takket være overfladens materiale, er boldene meget nemt at rengøre og hvis de tabes, gør de ikke skader på gulvet.

fra 295,00,- GÅ TIL BUTIK →

Produktspecifikation

  • 3 størrelser med forskellige tyndhed
  • Let ru gummi overflade
  • Nemt at rengøre

Multiposition Bænk 

En multiposition bænk er et rigtigt godt udstyr til dem, der har formålet at øge muskelmassen i deres overkrop. En bænk med justerbare rygvinkler (flad, hældning og stigende) hjælper dig med at udføre en træning i forskellige vinkler, som styrker brugernes rygmuskler og forbedre fleksibiliteten. 

Dette redskab anbefales mest til dem, som har mulighed for at ofre en rummelig plads til det i deres hjem og er klar til at lave en større investering i dette udstyr. At købe en billig træningsbænk er en perfekt eksempel til falsk økonomi – vi tror, at vi spare penge ved en billig køb, men faktisk vi ender med at betale mere. Din bænk vil være den centrale del af dit hjemme gym, som skal være udførelsesformen til sikkerhed og stabilitet.

Undersøgelser viser også at en multiposition bænk kan kontrollere det dårlige kolesterolniveau i kroppen og øge det gode kolesterol. Det hjælper også kroppen med at behandle sukker og reducerer risikoen for diabetes.

Øvelser med multiposition bænk

(uden og med håndvægt/kettlebell)

  • Reverse crunches
  • Incline push-ups
  • One-arm dumbells
  • Biceps curls
  • Bench press
  • Leg pull-ins
  • Overhead press 

*Der er mange visuelle instruktioner online af hver øvelse, hvis du er i tvivl om hvordan du skal udføre dem.


VORES TOP VALG INDENFOR MULTIPOSITION BÆNK

Bodytone EB03 Multiposition Bench

EB03 er et professionel fitness redskab til styrketræning. De kan justeres i 10 rygpositioner og 3 sædepositioner. Den har en stærk og stabil struktur, som er dækket og polstret med faux læder. Dette materiale er antibakteriel, antiallergisk og sved resistent. Bænken er udstyret med håndtag og hjul, som gør det meget nemt at transportere eller flytte den rundt i dit hjem. 

3.999,00,- GÅ TIL BUTIK →

Produktspecifikation

  • Dimensioner: 144 x 74 x 127 cm
  • Vægt: 28 kg 
  • Materiale: kunstlæder (pude) & stål (stel)

Nu hvor du har alle oplysninger, som du skal bruge,så er tiden inde, til at gå i gang med din styrketræning hjemme. Det er tiden til at komme i god form, øge din ydeevne og udholdenhed. Det er tid til ikke at give op og i stedet prøve at få mest muligt ud af dig selv. Det er tid til at slippe af med en stressende hverdag og i stedet blive fyldt med selvtillid.

Vent ikke længere – start styrketræning hjemme i dag!

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her