Balancetræner er et godt supplement til din træning, hvis du gerne vil forbedre din balance, genoptræne muskler eller koordinere dine led. Det er et lille og simpelt redskab, som ikke kræver meget plads i boligen og hellere ikke nødvendigvis er særlig dyr. Den bevægelse luften i balancetræneren giver er med til at træne balancen i kroppen. Så hvis du er på jagt efter en balancetræner, er du kommet til det helt rette sted. Vi har nemlig gjort forarbejdet for dig, ved at samle et eksklusivt og bredt udvalg af balancetrænere lige her. Derfor er her noget for alle, uanset hvilke ønske ønsker og behov du skulle have. Følg med her på siden hvis du gerne vil finde den balancetræner, som du så længe har søgt efter. De produkter, som vi har fundet frem til, er nøje udvalgt baseret efter deres diametermål og tilbehør i form af medfølgende pumpe. Disse faktorer er ifølge os afgørende for at vælge en balancetræner der er funktionel og justerbar, som gør dem til de bedste på markedet. 

Bedste balancetræner på markedet (Favorit)

▶︎ BOSU Home Balance Trainer

BOSU balancetræneren har du uden tvivl set i fitnesscentret. Med denne funktionelle halvkugle træner du både din balance og core på en og samme tid. Den har en diameter på 65 cm, hvilket giver en god overflade til enhver kropstype. Tilmed har den en maksimal brugervægt på 135 kg, hvorfor den både kan benyttes af bodybuildere med brede skuldre, og fitness entusiaster som er knap så store. Med i prisen får man en håndpumpe og workout DVD med træningsinspiration. Derudover følger der en øvelsesplakat med tips og tricks så du kommer godt i gang. Balancetræneren har et klassisk design med lyseblå farve og sort base.    


  • Maksimal brugervægt: 135 kg
  • Diameter 65 cm
  • Øvelsesplakat med tips og tricks 

  • Workout DVD med træningsinspiration 
  • Håndpumpe medfølger

Apuls Logo

1.249,00,- DKK


Kurvet balancetræner

▶︎ Abilica Big Balance

Abilica Big Balance har en kurvet form og er fremstillet i kraftigt gummimateriale. Med sine 45 cm i diameter kan du nemt og ubesværet tage den med overalt. Denne balancebold kan bruges til både siddende, stående og liggende træningsøvelser. Derfor giver den mulighed for et utal af øvelser til at styrke din muskulatur og træne din balanceevne på en ekseptionel måde. Fordelen ved dette produkt er den pumpe og træningsprogram som følger med i pakken. Dermed er du sikker på at kunne justere luften efter egne ønsker og behov, samtidig med at programmet vil guide dig i brugen af bolden.


  • Diameter: 45 cm 
  • Træningsprogram

  • Pumpe 
  • Slidstærkt gummimateriale

Abilica Logo

 489,00,- DKK


Bedste balancetræner til arbejdet

▶︎ BALANCE DISC

Balance Disc balancetræneren har en høj kvalitet til god pris. Den kan bruges til både stående og liggende øvelser, men er ideel som siddepude med sin tykkelse på 6 cm. Det specielle ved denne balancetræner er knopperne på den ene side, som stimulerer dine zonepunkter. Derudover øges blodcirkulationen kraftigt i det område, som er i kontakt med puden. Denne påvirkning er især fordelagtigt under dine fødder, da mange af zonepunkterne her har relation til andre kropsdele. For eksempel bliver din krop både mere vågen og afspændt af at musklerne og zonepunkterne under fødderne masseres.


  • Farve: Grå 
  • Maksimum brugervægt: 150 kg

  • Tykkelse: 6 cm
  • Diameter: 34 cm 


249,00,- DKK


Balancetræner til børn

▶︎ DYNAIR KIDS

Børn tilbringer mange timer siddende på skolebænken, hvorfor de også kan få gavn af balancetrænerens positive effekt. Denne pude fra Dynair Kids er fremstillet i gummi og udstyret med knopper på den ene side og er glat på den anden. Tilmed kan den vaskes så den kan forblive ren og hygiejnisk selv efter hyppig brug. Brugen af balancetræner øger dit barns koncentrationsevne, når kroppen skal være aktiv og vågen mens der undervises. Dynair Kids har ikke gjort brug af latex eller Phthalat i produktionen af puden, og udstyrer produktet med et øvelsesprogram som følger med i pakken. Balancetræneren kan vælges i 4 forskellige farver, som giver dit barn lysten til at bruge den.


  • Latex- og Phthalat fri               
  • Siddeflade: 33 cm

  • Tykkelse: 6 cm på højeste og 2 cm på det laveste punkt 
  • Medfølgende øvelsesprogram

259,00,- DKK


Luftfri balancetræner

▶︎ Balancetræner i skum

Denne balancetræner er anderledes fra de andre ved at der ikke er luft i den. Derimod er den fremstillet i skum hvilket gør den mere stabil at arbejde med. Tilmed har du ikke behov for nogen pumpe til at regulere lufttrykket med, som det er tilfældet med de andre puder. Balancetrænerens design gør den i stand til at opnå god kontakt med gulvet og er ret skridsikker på de fleste underlag. Derfor er den specielt velegnet til dig som har brug for dynamisk stabilitet- og balancetræning. Med sine 40 x 50 cm store overflade gør denne pude dig i stand til at udføre øvelser både stående, liggende og siddende. Derudover er du fri for at bekymre dig om sundhedsskadelige kemikalier da puden er fri for Phthalater. Denne balancetræner kommer i to fede farver, sort og blå.


  • Phthalat fri 
  • Længde: 40 cm

  • Bredde: 50 cm
  • Tykkelse: 6 cm   

339,00,- DKK


Hvad er en balancetræner? 

Som kort beskrevet i introen er balancetrænere beregnet til genoptræning eller styrke af led og muskler. De er kendetegnet ved at være produceret af slidstærkt og kraftigt gummi med luft i midten. Dette design giver dig udfordringer med koordinationen, når du står på puden og forsøger at finde balancepunktet. Uanset om du blot vil styrke dine muskler og led eller skal i gang med genoptræning vil en balancetræner gøre underværker. Fordelen ved balancetrænere er, at sværhedsgraden kan øges ved at pumpe mere luft i den. Jo mere luft puden har jo sværere bliver det at holde balancen.  

Hvorfor bruger man en balancetræner? 

Udover genoptræning kan balancetrænere bruges til forebyggende træning også. Der skabes for eksempel øget blodcirkulation for de kropsdele som er i berøring med puden. Derudover styrker træningen med balancetrænere de små muskler i kroppen. Tilmed åbner dette redskab muligheden for træning både når du sidder ned, står op eller ligger på gulvet. For eksempel vil brugen af det ved siddende position både give bedre kropsstilling og træning af mave- og rygmusklerne. Samtidig vil det skåne ryggen med aktive og afvekslende siddepositioner så du undgår rygproblemer på længere sigt. Da belastningen ikke er så høj ved brugen af balancetrænere er der minimal risiko for skader, hvorfor det er en ideel redskab til dig som vil have en aktiv livsstil uden følgeskader.

Hvem har brug for en balancetræner?

Alle som ønsker at træne balancen eller styrke deres muskler og led, kan med fordel købe en balancetræner. Da det er et sikkert træningsredskab med meget lav risiko for skader kan det bruges af både voksne og børn. Urolige børn kan have gavn af at stimulere deres krop ved at balancere på en pude. Voksne, som har stillesiddende jobs, kan også bruge balancetræneren for at tilføje aktivitet ind i deres travle hverdag. Derudover kan ældre genoptræne og bibeholde deres balanceevne, idet vores motorik svækkes med alderen og skal stimuleres jævnligt.   

Hvordan bruges en balancetræner? 

Når du med tiden bliver bedre til at holde balancen, kan du teste dig selv med flere øvelser. Men er du nybegynder og leder efter inspiration, kan du med fordel starte ud med at følge de næste par øvelser vi har fundet til dig. Den første øvelse er til stående position mens det andet udføres siddende. Til slut kan du følge vores tip til en liggende øvelse hvor du træner hele kroppen.     

  • Start med at stå med let spredte ben på balancetræneren og bøj lidt i knæene for at finde balancepunktet. Sørg for at holde din ryg ret under hele øvelsen. 
  • Fortsæt med at bøje ekstra i knæ og hofte for at lave en kontrolleret og langsom squat bevægelse. 
  • Få dine knæ helt ned i en 90 graders vinkel så dine lår kommer i en vandret stilling. Gentag øvelsen 5 gange.    
  • For den siddende øvelse skal du også beholde en rank ryg mens du balancerer på puden. 
  • Løft det ene ben langsomt op og stræk ud i den mens du holder balancen.
  • Lav dernæst øvelsen med det andet ben også. 
  • Den liggende øvelse udføres ved at stille puden på gulvet og placere det ene knæ på den, mens du støtter overkroppen ½med hænderne. 
  • Løft det andet ben bagud mens du strækker ud i den så den flugter i linje med ryggen. Sørg for at bibeholde din balance så øvelsen udføres kontrolleret. 
  • Hvis du ønsker større udfordring, kan du løfte den modsatte arm og strække den ud samtidig. Gentag øvelsen 5 gange. 
  • Kom tilbage tilbage til startpositionen for at skifte knæ. 

De nævnte øvelser kan du med fordel gå i gang med når du køber din balancetræner. Det er et godt udgangspunkt i din træning og i takt med at du bliver mere erfaren, kan du øge sværhedsgraden eller tilføje flere øvelser. Du kan med fordel læse den anden artikel vi også har skrevet om balancepuder.   

Tidligere artikelUgens Inspiration – Henrik (Uge 18)
Næste artikelStraps til dødløft – løft tungere med bedre greb!

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her